Zes provincies hebben met ingang van dit jaar de wegenbelasting met 1 tot enkele procenten verhoogd. Het gaat om Zuid-Holland, Gelderland, Flevoland, Noord-Brabant, Groningen en Utrecht, meldt het CBS woensdag. In Groningen is autorijden het duurst.
Behalve in Utrecht: daar stijgt het tarief met ruim 3 procent. In vijf andere provincies blijft de wegenbelasting hetzelfde. Alleen Zeeland verlaagt zijn tarief en wel met 7,6 procent. In Groningen betalen automobilisten het meest.
Provincies met hoogste en laagste wegenbelasting
De provincies met de hoogste wegenbelasting is Zuid-Holland. Daarna volgen Drenthe, Gelderland en Groningen. De provincies met de laagste wegenbelasting is Noord-Holland. Friesland en Utrecht behoren ook tot de goedkopere provincies.
Waarom verschillen de opcenten per provincie? Zoals gezegd, iedere provincie bepaalt zelf zijn tarief. Dus hangt het ervan af hoe goed de provincie in zijn geld zit, maar ook welke politieke partijen het bestuur van de provincie vormen. En welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Iedereen die in Duitsland woont en een motorvoertuig heeft, is verplicht om Kfz-Steuer te betalen. Er bestaat een uitzondering voor mensen met een zware handicap: zij hoeven de belasting niet te betalen of krijgen 50 procent korting.
Groningse autobezitters betalen het meest aan opcenten
Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting. In vergelijking met de goedkoopste provincie, Noord-Holland, scheelt dat 17,57 euro.
Eigenaren van auto's met een hoge CO2-uitstoot betalen meer wegenbelasting. Het gewicht van het voertuig. Doorgaans betaal je meer wegenbelasting voor zwaardere auto's. De brandstof waarop je auto rijdt.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Voor een voertuig dat rijdt op benzine betaal je minder wegenbelasting dan een voertuig dat rijdt op diesel. Rijd je in een elektrische auto? Dan hoef je tot 2020 helemaal geen wegenbelasting te betalen. Voor plug-inhybride auto's betaal je de helft van het tarief van wegenbelasting voor brandstofauto's.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Provincie heft belasting op je auto
Dit gaat via de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Provincies kunnen deze inkomsten vrij besteden. Het geld gaat dus niet alleen naar wegen, maar ook naar andere zaken. De provinciale politiek bepaalt hoeveel geld er wordt opgehaald en waar het aan wordt besteed.
U betaalt uw motorrijtuigenbelasting per 3 maanden. De afgiftedatum van uw kentekenbewijs is 10 juni. De tijdvakken beginnen dus telkens op 10 juni, 10 september, 10 december en 10 maart. U betaalt de 1e keer motorrijtuigenbelasting over een deel van een tijdvak, namelijk over de periode 20 mei tot en met 9 juni.
Vägskatt - Wegenbelasting in Zweden
De Zweden rekenen in kronen. Om tot het resultaat van de kosten voor de vägskatt te komen wordt er voor ieder voertuig een basistarief genomen. Het basistarief is 360 kronen (€35,73) Het bedrag dat hier bovenop komt, wordt bepaald op basis van het brandstoftype en de CO2-uitstoot.
In Portugal betalen we in vergelijking tot veel andere landen weinig motorrijtuigenbelasting. Voorbeeld: voor een gemiddelde VW Golf diesel betaal je in Nederland €1.176 belasting per jaar. In Portugal is dat slechts €145. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel!