Het idee leeft dat een verwaarloosbare minderheid links rijdt, maar dat is niet waar. Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
De verkeersregels
Zuid-Afrikanen rijden aan de linkerkant van de weg. Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
De verkeersregels zijn bijna identiek aan die van Groot-Brittannië. Je rijdt aan de linkerkant van de weg en je haalt aan de rechterkant in. Op gelijkwaardige kruispunten is de auto die het eerst bij de kruising is degene die voorrang heeft.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
Wat benzine betreft zijn de kosten in Zuid-Afrika een stuk lager dan in Nederland. Gelukkig maar, want tijdens de meeste reizen worden behoorlijk wat kilometers gemaakt. Voor de kosten kun je rekening houden met ongeveer ZAR 1,50 per kilometer die je rijdt, of ca. ZAR 15,00 per liter benzine.
Waar fietspaden ontbreken moet er, omdat op Malta links wordt gereden, zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weg gereden worden.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
Op het hele eiland Cyprus wordt links gereden.
Rijden ze links of rechts in Kenia? In Kenia rijden ze links.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Veel toeristen die een huurauto boeken op Cyprus zijn verrast als ze hun auto aan de linkerkant in willen stappen en geen stuur zien. Dat stuur zit aan de rechterkant omdat ze op Cyprus net als in Engeland aan de linkerkant van de weg rijden.
In het hele land komt seksueel geweld voor. Ook in dit geval met name rond de grote steden. Ga daarom niet na zonsondergang de straat op en probeer zoveel mogelijk op de begaande route te blijven. Kaapstad is over het algemeen een veilige stad.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Kaapstad een veilige stad waar de meerderheid van de mensen geen problemen ondervinden. Maar net als in elke andere grote stad zijn moet je een paar voorzorgsmaatregelen wanneer je op ontdekkingstocht gaat in deze prachtige regio. Loop niet te koop met dure juwelen.
Als u in Zuid-Afrika een auto wilt huren moet u minstens 18 jaar oud zijn (de minimumleeftijd verschilt per autocategorie) en minstens 1 jaar lang uw rijbewijs hebben. Bestuurders jonger dan 25 jaar moeten een extra toeslag betalen. Veiligheidsgordels zijn verplicht voor alle inzittenden.
Mits inachtneming van de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, kan in Zuid-Afrika doorgaans veilig gereisd worden. Zuid-Afrika is een zeer gewaardeerde toeristische bestemming met duizenden bezoekers per jaar en heeft een ideale reisinfrastructuur. Het overgrote deel van bezoekers of reizigers ondervindt geen problemen.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.