'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Zeeman textielSupers is een Nederlandse winkelketen die in 1980 160 textielsupers van Brons overnam en anno 2020 bijna 1.300 vestigingen heeft in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje.
Onze productielocaties.
Zeeman heeft geen eigen fabrieken en er wordt in de fabrieken dus ook voor andere merken en retailers geproduceerd. Wij investeren in lange termijnrelaties en kennen de fabrieken met wie we samenwerken. Al onze fabrieken hebben onze gedragscode ondertekend.
Lange afstanden en door heel Europa
"Trucks rijden bij Zeeman gemiddeld bijna 150.000 kilometer per jaar om de 1.285 winkels in Europa te bevoorraden. Dat gebeurt met een vloot van zo'n 50 trekkende eenheden en 85 opleggers.
Alle HEMA producten worden in productielocaties over de hele wereld gemaakt, waarbij HEMA geen eigen fabrieken heeft. Een goede samenwerking is daarom essentieel. Samen met onze fabrikanten maken we producten van goede kwaliteit op een verantwoorde manier. Ze hebben dan ook allemaal onze Code of Conduct getekend.
- In de kledingfabriek knippen snijmachines de lappen katoen in een 'lijf' en mouwen. Naaisters en naaiers zetten het T-shirt met een naaimachine in elkaar. We laten er een heleboel tegelijk maken in de fabriek. Want hoe meer je er tegelijkertijd maakt, hoe lager de prijs.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de kleren van Zeeman inderdaad van hoge kwaliteit zijn. Of het nu gaat om het design van de truitjes, sportsokken en leggings, de fijne stoffen of de prachtig afgewerkte naden en zomen, bij Zeeman is alles van hoge kwaliteit.
Primark heeft geen eigen fabrieken en kiest de partijen met wie ze samenwerkt heel zorgvuldig. Elke fabriek die Primark-producten maakt, moet zich houden aan de Gedragscode van Primark.
Veel truien zijn gebreid van wol, maar ook wel van katoen of synthetisch garen. Men noemt een vergelijkbaar kledingstuk van fleece ook weleens een trui. Vroeger bestonden deze laatste varianten niet en werd het kledingstuk altijd met de hand gebreid. Soms is een trui voorzien van een capuchon.
Om een T-shirt te maken, is ruim 1 kilo ongezuiverd katoen nodig.
Van welk materiaal is een goed T-shirt gemaakt? De meeste goede T-shirts worden van katoen of katoenblend gemaakt. Katoen is sterk, zacht en ademend. Vooral de ademende eigenschap is belangrijk voor een shirt omdat je hem direct op de huid draagt of onder een trui.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Gemiddelde Zeeman-Verkoper (m/v) per uur betaling in Nederland is ongeveer € 10,21, hetgeen 11% onder het landelijk gemiddelde is.
Zeeman is helemaal van nu.
Jan Zeemans visie was eenvoudig: 'Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn'. Deze visie is nog altijd actueel en trekt meer klanten naar de winkel dan ooit. Inmiddels is Zeeman uitgegroeid tot één van de grootste textielsupers van Europa met rond de 1.300 vestigingen in zeven landen.
WE (uitgesproken als wie), ook wel WE Fashion genoemd, is een van oorsprong Nederlandse modeketen die kleding, schoenen, tassen en andere accessoires verkoopt. WE is met ongeveer 240 winkels en 3.000 medewerkers vertegenwoordigd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.
Onze kracht is
Wij bieden nog steeds goede kleding en textiel aan voor lage prijzen. Door slim te organiseren en door grootschalig in te kopen, kunnen we de allerbeste prijzen bieden. Jan Zeemans visie was eenvoudig: goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn. En die visie, is nog altijd de kracht van Zeeman.
Een zeeman is iemand die voor zijn beroep op zee vaart, of als zodanig heeft gevaren. Om tot zeeman te worden opgeleid, gaat men naar de zeevaartschool, of men volgt een technische opleiding om tijdens de vaart onderhoud aan het schip te plegen.
Tegenwoordig wordt kleding in uiteenlopende (ontwikkelings-)landen over de hele wereld gemaakt, waarbij de top vier (China, Turkije, Bangladesh en India) samen verantwoordelijk zijn voor bijna 75 procent van de totale handel.