Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Gizmodo legt het uit: „Als je doortrekt, opent de klep in de toiletpot. Daardoor komt je behoefte in een pneumatisch vacuüm. Alles wordt daarna weggezogen en belandt in een tank waar ruim 750 liter in kan.” De toiletten zijn bedekt met Teflon, waardoor de boel niet plakt.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
De vliegtuigen zijn voorzien van drie toiletten: één vooraan en twee achteraan.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Voor een vlieg is er weinig lekkerder dan uitwerpselen, rottend eten en karkassen. Dat, en wat alles jij op je eettafel zet. Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Tijdens de treinrit ontstond vlak voor station Sauwerd paniek. “Daar ligt een bocht naar links waarbij de linkerrail lager ligt dan de rechterrail. Dat is een veiligheidsmaatregel om daarmee de bocht goed te kunnen nemen. Mensen ervaren dat als 'schuin hangen' van de trein”, licht Nikkie Smit van Arriva toe.
De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal. Met het tractiewiel regelt de machinist het vermogen dat de elektromotoren van de trein leveren.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.