Een open vraag begint met een vraagwoord als waarom, wanneer, hoe, wat, wie. De vraag heet 'open' omdat de vraag alle mogelijke reacties open laat. Het maakt jou als vragensteller niet uit wat de ander antwoordt. Je hebt volop belangstelling voor díens positie: 'hoe vind je het werken in je nieuwe team?
Open vragen zijn ontspannend, vriendelijk, enkelvoudig, duidelijk, begrijpelijk, 'onschuldig', 'geprogrammeerd' (om een antwoord uit te lokken). Open vragen beginnen met: wie, wat, waar, waarmee, wanneer of hoe.
Een open vraag is een vraag waarop iemand niet met “ja” of “nee” kan antwoorden, zoals bij een gesloten vraag. Je kunt vragen: “Vind je dit een goed idee?” (gesloten) of “Wat vind je van dit idee?” (open)
Zo kan een open vraag beginnen met een vragend voornaamwoord, een vragend bijwoord, een vragend voornaamwoordelijk bijwoord of een vragende telwoord. Hieronder volgen per vraagwoord een aantal voorbeelden. Vragend voornaamwoord: wie, wat, welk(e), wat voor (een) en wiens. Vragend bijwoord: waar, wanneer en hoe.
Om effectieve open vragen te maken, begin je met vragen die uitweiden aanmoedigen, zoals "wat" of "hoe". Vermijd gesloten vragen en richt je in plaats daarvan op vragen die niet kort beantwoord kunnen worden . Deze aanpak helpt om rijke, kwalitatieve data te verzamelen, waardoor je enquêtevragen inzichtelijker en waardevoller worden.
Vragen die niet met "ja" of "nee" beantwoord kunnen worden, beginnen meestal met een vragend bijvoeglijk naamwoord, bijwoord of voornaamwoord: when, what, where, who, whom, whose, why, which of how . (Die vond ik het leukst.) Welke vond jij het leukst? (Ze wil de blauwe.)
Open vragen beginnen met vragende voornaamwoorden als: hoe, wat, wie, wiens, welk, waar, wanneer, waartoe. Als je weet op welke gebieden de ander invloed wilt hebben, kun jij bepalen hoeveel ruimte jij kunt nemen. Uit de antwoorden kun je informatie halen waarmee je de ander kunt overtuigen.
Dit soort vraag lijkt op het vorige vraagtype, maar de respondent kan uit meer antwoordmogelijkheden kiezen en ook eigen antwoord invoegen. Deze vraag is geschikt voor beschrijving van bepaalde eigenschappen, of voor beoordeling van diensten en/of producten.
Een open vraag begint met een vraagwoord als waarom, wanneer, hoe, wat, wie. De vraag heet 'open' omdat de vraag alle mogelijke reacties open laat. Het maakt jou als vragensteller niet uit wat de ander antwoordt. Je hebt volop belangstelling voor díens positie: 'hoe vind je het werken in je nieuwe team?
Open vragen beginnen met "waarom", "hoe" of "wat" en vereisen dat de respondent meer dan één enkel woord als antwoord geeft . In tegenstelling tot gesloten vragen die alleen een eenvoudig "ja" of "nee" nodig hebben om de vraag te beantwoorden, vragen open vragen de respondent om zijn/haar antwoord in een vrij antwoordformaat te beschrijven.
W-vragen zijn vragen die beginnen met "wie", "wat", "waar", "wanneer", "waarom" of "hoe". Ze worden gebruikt om informatie te vragen en worden in verschillende contexten gebruikt, zoals journalistiek, marktonderzoek of zoekmachineoptimalisatie(SEO).
Bij krachtige vragen gaat het over zowel inhoud als timing!
Voor de inhoud geldt dat een krachtige vraag tot ofwel inzicht ofwel concrete actie leidt. De kracht zit hem erin dat degene aan wie je de vraag stelt het antwoord zelf bedenkt. Daarom is het in de regel een open vraag. Daarnaast is timing heel belangrijk.
Als u een gesloten vraag stelt, kunt u deze altijd opvolgen met een open vraag. U kunt ook de vraagstam veranderen en woorden als 'wat', 'waarom' of 'hoe' gebruiken .
Formuleer een open vraag
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
Grofweg kun je onderscheid maken in drie typen vragen. Het gaat hier om een gerichte, eenvoudige vraag: je zoekt naar een eenduidig feitelijk antwoord. Eenvoudig wil niet altijd zeggen dat het antwoord makkelijk te vinden is. Het is belangrijk dat de feiten kloppen.
Open vragen beginnen met “Waarom?”, “Hoe?” en “Wat?” Ze moedigen een volledig antwoord aan, in plaats van het simpele “ja” of “nee” antwoord dat normaal gesproken gegeven wordt op een gesloten vraag.
Een vragend woord of vraagwoord is een functiewoord dat wordt gebruikt om een vraag te stellen, zoals wat, welke, wanneer, waar, wie, wie, wiens, waarom, of en hoe . Ze worden soms wh-woorden genoemd, omdat in het Engels de meeste beginnen met wh- (vergelijk Five Ws).
Het is vaak effectief om de inleiding direct te beginnen met een gedurfde stelling, met een vraag aan de lezer of met interessante cijfers. Vraag je lezer bijvoorbeeld “Is bloggen dood?” of presenteer het nog stelliger met “Bloggen is dood”.
Open vragen zijn vragen die niet met een simpel 'ja' of 'nee' beantwoord kunnen worden, en vereisen in plaats daarvan dat de respondent zijn punten toelicht. Open vragen helpen u om zaken vanuit het perspectief van de klant te zien, omdat u feedback in hun eigen woorden krijgt in plaats van standaardantwoorden .
Open vragen bevatten vaak vragen als 'vertel eens over', 'hoe heb je het gedaan', 'op welke manier' en 'hoe is het?' Deze vraagformats nodigen uit tot een verhaal in plaats van een antwoord van één woord, waardoor emoties, ervaringen en perspectieven beter begrepen kunnen worden.