Begin bij de radiator op het laagste punt in je huis. Werk daarna naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt. *Lucht verzamelt zich vaak op het hoogste punt van de cv-installatie. Als je cv op zolder hangt, is het ontluchtingspunt van de ketel zelf het belangrijkste.
Zijn de radiatoren warm? Zet de thermostaat dan uit en wacht nog 10 minuten zodat het water tot rust kan komen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt van de installatie. Begin daarom met de radiatoren op de onderste verdieping en werk naar boven toe.
Stap 1: Zet de temperatuur instelling van uw thermostaat lager. Stap 2: Draai de radiatorkranen dicht. Stap 3: Gebruik een ontluchtingssleutel om uw radiator aan de zijkant van de radiator te ontluchten. Stap 4: Vang het vocht uit het systeem op met een doekje.
Tip: begin met de laagste radiatoren en werk verder naar de radiatoren die boven staan. Aangezien lucht altijd stijgt ben je er op die manier zeker van dat alle lucht uit de installatie gehaald is.
In 5 minuten uw cv bijvullen
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen. Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Stappenplan: het ontluchten van de radiatoren
Voorbereiding (25 minuten): Draai alle radiatoren volledig open en laat ze minstens vijftien minuten op de hoogste temperatuurstand werken. Schakel vervolgens de centrale verwarming uit. Wacht ten minste 10 minuten om alle radiatoren voldoende tijd te geven om af te koelen.
Meestal is het het beste om eerst de radiatoren beneden en het verst van de boiler te ontluchten, voordat u verdergaat met de radiatoren die dichterbij of boven zijn. U zult merken dat sommige radiatoren zelfs een uur na het aanzetten van de verwarming nog helemaal koud aanvoelen. Gevallen als deze geven doorgaans aan dat de unit vol lucht zit.
Luchtbellen in de centrale verwarming zijn een normaal verschijnsel. Ze kunnen ontstaan wanneer je radiator zich vult met water en er wat lucht achterblijft. Hoewel de bellen op zich onschuldig zijn, kun je ze toch maar beter verwijderen.Anders loop je het risico dat de leidingen van je chauffage oxideren.
Waarom moet je een verwarmingsketel uitzetten voordat je gaat ontluchten? Radiatoren ontluchten? Zet de verwarmingsketel uit en wacht minstens 20 minuten voor je aan de slag gaat. Door de ketel uit te zetten, komt het water tot rust en is het eenvoudiger om alle lucht uit de leidingen te krijgen.
Als de radiator aan één zijkant niet warm wordt, komt dat waarschijnlijk ook doordat de aanvoer en de afvoer zijn omgedraaid. In sommige gevallen is dit niet de oorzaak van het probleem. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat er vuil in de radiator zit. Als dit het geval is, moet de radiator schoon gemaakt worden.
Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een CV-ketel dient tussen de 1,5 à 2 bar te zijn.
Je radiator blijft koud
Blijft je radiator helemaal koud? Geen paniek, dat wil niet zeggen dat hij is afgeschreven. Hoogstwaarschijnlijk is er een probleem met de ventielset van je chauffage. Dat kun je checken door alle andere radiatoren in huis dicht te draaien en je verwarming op volle toeren te laten werken.
Open de waterkraan en draai daarna pas de vulkraan van de cv-installatie open. Na een kwartslag is de vulkraan helemaal open. Als de druk bijna op 2 bar staat, sluit je eerst de vulkraan en daarna de waterkraan. Koppel de slang af en laat het water dat nog in de slang zit, in een emmer lopen.
Je moet je radiator ontluchten als …
Wanneer je radiatoren borrelende of tikkende geluiden produceren, is dat meestal te wijten aan lucht in de buizen. Buiten het feit dat die geluiden storend zijn, kunnen de luchtbellen ervoor zorgen dat de leidingen oxideren. Actie ondernemen is dus de boodschap!
Als u uw radiator wekelijks moet ontluchten, is er waarschijnlijk een onderliggend probleem dat overmatige luchtbelvorming veroorzaakt . Dit kan komen door een lek, slecht systeemontwerp of andere circulatieproblemen.
Veelvoorkomende oorzaken van lucht in radiatoren: Lage waterdruk, lekken in radiatoren en problemen met de warmtepomp . Symptomen van lucht in radiatoren: Luidruchtige werking, ongelijkmatige verwarming en frequente ontluchtingsvereisten. Onderhoudstips: Het belang van frequente ontluchting van de radiator en jaarlijkse service.
In 7 stappen je verwarming ontluchten
Volg de volgende stappen en je hebt geen tikkende verwarming meer. Zet de kamerthermostaat zo laag mogelijk en wacht tot de ketel uit is gegaan. Begin bij de radiator op het laagste punt in je huis. Werk daarna naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt.
Wees echter voorzichtig, want een kwart tot een halve slag is genoeg. Het is belangrijk om de klep niet helemaal open te draaien, want zodra u de lucht uit de radiator laat stromen, komt er water uit. Zodra de sissende geluiden van overtollige lucht en water uit uw radiator stoppen, kunt u de klep weer vastdraaien en eventuele lekkages schoonmaken.
Opgesloten lucht in uw radiator zal koude plekken veroorzaken. Dit betekent dat u minder warmte krijgt voor hetzelfde bedrag. Door uw radiator te ontluchten, worden deze luchtzakken verwijderd en verbetert de prestatie van uw radiator, wat resulteert in lagere energierekeningen en een warmer huis .
Sluit de radiatorkraan en plaats het bakje onder de ontluchtingskraan. Hou intussen een grote handdoek bij de hand. Plaats de schroevendraaier of ontluchtingssleutel op de ontluchtingskraan en draai naar links tot er water uitkomt in plaats van lucht. Draai de kraan nooit helemaal open!
Een borrelend geluid ontstaat vaak door luchtbellen in de leidingen van uw cv-installatie. Deze luchtbellen belemmeren de watercirculatie, wat het borrelende geluid veroorzaakt. Een andere mogelijke oorzaak is een verstopte warmtewisselaar.
Een CV-ketel heeft voldoende druk nodig om (goed) te kunnen functioneren. De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden. Dit kunt u controleren op uw drukmeter.