Je kunt je fietsaccu het best bewaren bij kamertemperatuur, bij voorkeur tussen de 10 en 20 graden. Probeer dus hele hoge (hoger dan 25 graden) of hele lage (lager dan -10) temperaturen te vermijden.
Laad de fietsaccu bij voorkeur op in de schuur, berging of garage bij temperaturen hoger dan 0 °C. Doe het nooit binnenshuis of in een aan het huis verbonden stalling.
Het is ook mogelijk om de accu in de fiets te laten. Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Je kunt je fietsaccu het best bewaren bij kamertemperatuur, bij voorkeur tussen de 10 en 20 graden. Probeer dus hele hoge (hoger dan 25 graden) of hele lage (lager dan -10) temperaturen te vermijden.
Bewaar je e-bike op een warme en droge plaats: Bijvoorbeeld in een garage of een (niet te koude) kelder. Brengt jouw e-bike de winter door in een koude schuur of onder een afdakje? Dek hem dan af en zorg ervoor dat je de accu uit de e-bike haalt. Bewaar deze accu dan op een warme en droge plek tijdens de winter.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Wanneer een fietsaccu ontvlamt kan dit namelijk tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Zo komt het ook steeds vaker voor dat er een brand ontstaat vanwege een beschadigde of gereviseerde fietsaccu. In het jaar 2020 werd zelfs 3,7% van alle branden in Nederland veroorzaakt door accu's of batterijen.
Elektrische systemen en accu's van Bosch zijn gecertificeerd volgens respectievelijk UL 2849 en UL 2271 door Intertek Testing Services NA, Inc. Bekijk hieronder hoe Bosch eBike Systems de gouden standaard voor de markt zet: Lees hier meer over hoe Bosch-technologie eBike-accu's veiliger maakt.
Een fietsaccu kan op deze plaatsen op de e-bike zitten: op of onder de bagagedrager, bij het frame onder het zadel, bij de onderste framebuis, bij de kettingkast, bij de jasbeschermers vlakbij de achterdrager of, heel soms, bij de voordrager van de elektrische fiets.
Wij raden aan om uw fietsaccu nooit langer aan de lader te leggen, dan nodig is. Laad uw e-bikeaccu daarom ook niet 's nachts op.
Een veelvoorkomende zorg is of het laten staan van uw fiets 's nachts aan de lader leidt tot overladen van de accu. In werkelijkheid zijn moderne elektrische fietsladers en accu's ontworpen met ingebouwde veiligheidsmechanismen om overladen te voorkomen .
Je moet je ebike-accu opbergen in een koele, droge ruimte die dicht bij kamertemperatuur blijft (nooit lager dan 32° F of hoger dan 104° F). Zorg ervoor dat je lithium-ionbatterijen een lading hebben tussen 75% en 80% en uit de fiets worden verwijderd voordat je ze voor langere tijd opbergt.
De invloed van koud weer op de accu van je elektrische fiets
De actieradius kan bij extreem lage temperaturen tot wel 30% lager zijn dan normaal. Langdurige blootstelling aan kou kan leiden tot permanente schade aan je accu.
Brandgevaar e-bike batterijen. E-bike accu's zijn tegenwoordig wijdverspreid, maar velen zijn zich niet bewust van het brandgevaar. Deze accu's kunnen spontaan ontbranden, wat vooral geldt voor e-bikes.
De accu van je fiets bewaren doe je bij kamertemperatuur. Dit mag een temperatuur zijn die schommelt tussen de 10 en 20 graden. De accu e-bike bewaren bij deze temperatuur is belangrijk in de winter en in de zomer. Zo bescherm je de batterij tegen extreme hitte en kou.
Maar als we dit getal als een grove richtlijn gebruiken, dan komen de 20 elektrische fietsbranden in dat jaar overeen met 0,003% of 1 op de 30.000 e-bikes "op de weg" die in dat jaar in brand vliegen. Als in 2022 nog maar de helft van die e-bikes in gebruik zou zijn, zou de kans toenemen tot 1 op 15.000.
Wat gebeurt er wanneer ik de elektrische fiets lange tijd laat stilstaan? “Met de elektrische fiets zelf doet dat niets. Ook de elektrische motor is niet gevoelig voor slijtage door stilstand.
Hoewel de meeste e-cycles erg veilig zijn , is er, net als bij alle producten die lithiumbatterijen gebruiken, een risico op brand, met name bij namaak, beschadigde of slecht aangepaste e-cycles en batterijen, of wanneer de verkeerde lader wordt gebruikt. Branden door lithiumbatterijen kunnen bijzonder gevaarlijk zijn en moeilijk te blussen.
Wat is een diepontlading? Veel mensen kennen het probleem: een batterij die je nniet meer kunt opladen. Een mogelijke reden hiervoor kan een diepe ontlading zijn (ook wel “deep discharge” genoemd). Dit betekent dat de batterij niet meer voldoende spanning heeft.
Een fietsaccu in de winter gebruiken is meestal geen probleem zolang de temperatuur boven het vriespunt blijft. Wel is het verstandig om een afneembare accu niet onnodig bloot te stellen aan kou.
Elektrische apparaten en componenten in e-bikes zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Bewaar ze in een koele, droge ruimte, uit de buurt van hoge luchtvochtigheid . Een garage of buitenschuur is een goed idee, afhankelijk van waar u woont. De ideale opslagtemperatuur ligt tussen 32º en 68º.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.