Het vliegtuig moet vaak wel op de grond staan of iig een bepaalde lage snelheid hebben. Althans als we het hebben over grote toestellen zoals een Boeings 737. Bij kleinere vliegtuigen (en dus vaak ook op lagere hoogtes) kan je de raampjes gewoon tijdens het vliegen openen.
Wees gerust, het is niet zo dat jij altijd die steward of stewardess met raamstress treft. Want ieder vliegtuig dat opstijgt of landt heeft altijd de luikjes open staan. Ongeacht of het donker is buiten of dat de zon je flink verblindt. Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid.
Het antwoord op deze vraag is vrij kort: het openen van de luikjes heeft wel degelijk iets te maken met veiligheid. Ten eerste zorgt het ervoor dat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten. Zo kunnen ze beter zien wanneer er, in een mogelijke noodsituatie, snel gereageerd moet worden.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Op grote hoogte is de lucht ijl, maar in het vliegtuig zelf wordt de druk hoger gehouden. Hierdoor kunnen passagiers veilig en prettig vervoerd worden. Tussen de buitenlucht en de lucht in de cabine zit zo'n groot luchtdrukverschil, dat dat gecompenseerd moet worden.Anders wordt de druk op het raam te groot.
De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties. Zo zetten ze ook hun voeten plat op de grond en overlopen ze in hun hoofd wat er moet gebeuren bij een noodgeval.
“De lichten in de cabine worden gedimd als het schemert of als het donker is, zodat je gezichtsvermogen zich kan aanpassen om het vliegtuig makkelijker te kunnen evacueren”, zo legt ze uit.
Omdat de scheur die ontstond, als deze op grote hoogte ontstond, de structuur van het vliegtuig in gevaar zou kunnen brengen , als gevolg van wat een veel heftigere plotselinge drukverlaging zou zijn geweest dan wat er plaatsvond, en alles wat niet 'verankerd' was, uit het vliegtuig zou zijn gevlogen, inclusief passagiers en vlucht...
Kwetsbare verpakkingen: Voedingsmiddelen in kwetsbare verpakkingen, zoals glazen potten of flessen, kunnen breken tijdens de vlucht en moeten met de nodige voorzichtigheid worden ingepakt.
Ongevallen in de lucht kunnen ontstaan, doordat een vliegtuig in botsing komt met een ander object. Denk aan een ander vliegtuig, een drone of een vogel.
U wordt gevraagd de raambekleding te openen voor zowel veiligheids- als beveiligingsredenen . Het is een protocol dat de cabinebemanning en de passagiers helpt met een extra zicht op wat er rondom het vliegtuig gebeurt.
Een deur van een vliegtuig kan alleen worden geopend als het toestel op een zeer geringe hoogte vliegt, anders is de druk op de deur te groot. Als een deur op grote hoogte toch zou opengaan, is er kans dat mensen door het verschil in luchtdruk uit de cabine worden gezogen.
Dat komt omdat de lucht door de vorm van de vleugel aan de onderkant langzamer langs de vleugel stroomt dan aan de bovenkant. Hier zie je precies wat de wet van Bernoulli beschrijft. Deze wet geeft aan dat waar lucht een lage snelheid heeft, de druk hoger is.
Heb je je ooit afgevraagd of piloten cockpitramen kunnen openen? Het simpele antwoord is ja, wanneer ze op de grond staan, voor veel vliegtuigtypen . Dit is voornamelijk voor noodgevallen, maar dient ook een paar andere doeleinden.
Een vliegtuig dat in een luchtzak belandt, zal veelal een eind omlaag vallen. Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie.
Het raam kan alleen worden geopend als het vliegtuig zich op een voldoende lage hoogte bevindt en er geen druk in de cabine is . Het mechanisme vereist dat het raam naar binnen en vervolgens naar achteren schuift, wat onmogelijk is als het vliegtuig onder druk staat.
Een snelle decompressie die leidt tot drukverlaging zou gepaard gaan met een luid geluid, vergezeld van cabinelucht die wordt gekoeld en gecondenseerd tot mist door plotselinge vermindering van luchtdruk en temperatuur. Vliegtuigramen kunnen niet echt worden verbrijzeld, tenzij door een hard voorwerp .
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
De kans dat een vliegtuig neerstort door turbulentie is nihil. Vliegtuigen zijn namelijk zo ontworpen dat ze de zwaarst mogelijke turbulentie aankunnen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat turbulentie erg vervelend kan zijn voor de mensen aan boord.
Een in-flight breakup is een catastrofale storing van een vliegtuigstructuur waardoor het in de lucht uit elkaar valt . Dit kan resulteren in de dood van alle inzittenden en de vernietiging van het vliegtuig. In-flight breaks zijn zeldzame maar verwoestende gebeurtenissen die door verschillende factoren kunnen worden veroorzaakt.
Je vliegtuig zal niet neerstorten door turbulentie.
Hoe ernstig ook, het toestel wordt eigenlijk nooit echt in gevaar gebracht door turbulentie.
Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Het "dimmen van cabineverlichting" gebeurt alleen als het schemerig, ochtendgloren of donker is buiten het vliegtuig. Dit is een veiligheidsmaatregel en is om ervoor te zorgen dat uw ogen voldoende aan de duisternis gewend zijn om de vloerverlichting te zien die u in het geval van een crash of noodevacuatie naar veiligheid langs het gangpad leidt.
In veel gevallen is die vloerverlichting afhankelijk van glow-in-the-dark-technologie die is gemaakt van fotoluminescerende materialen, waardoor het nog steeds werkt als de stroom van het vliegtuig uitvalt. Door de cabineverlichting te dimmen voor het opstijgen en landen , worden deze gemakkelijker te zien in het geval van een incident .