Kinderen met ADHD hebben vaak moeite met lezen en schrijven. Bij lange teksten zijn zij snel afgeleid en vinden het extra lastig om zich hierop te concentreren. Veel oefenen, hardop lezen en luisterboeken (lezen en luisteren tegelijkertijd) kunnen helpen.
Hoewel ze vaak andere mensen goed kunnen lezen , is het voor de gemiddelde persoon met ADHD moeilijk om van moment tot moment te weten hoe het met henzelf gaat, wat voor effect ze op anderen hebben en hoe ze zich daarbij voelen. Neurotypicals interpreteren dit verkeerd als ongevoelig, narcistisch, onverschillig of sociaal onbekwaam.
Zoals je hebt kunnen lezen zijn zowel mensen met ADD als hoogsensitiviteit extra gevoelig voor prikkels. Er is alleen wel verschil in wélke prikkels precies extra binnenkomen.
ADHD staat voor Attention Deficit and Hyperactivity Disorder en is te herkennen aan: Druk gedrag, ook wel hyperactief gedrag genoemd: Veel rondrennen, klimmen, friemelen aan kleding. Moeite met rustig spelen, stilzitten of ontspannen.
Als je ADD of ADHD hebt, kun je daar last van hebben tijdens je studie. De volgende dingen kunnen je bijvoorbeeld veel moeite kosten: Het overzicht bewaren en je werk goed plannen; • De lesstof goed en op tijd verwerken; • Colleges aandachtig volgen; • Goed functioneren in werkgroepen.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn om structuur, rust en regelmaat te krijgen, omdat ze dat zelf slecht kunnen organiseren voor zichzelf. Maar we horen ook terug dat té weinig prikkels en te veel stil zitten evenmin fijn is.
Uit recent Nederlands onderzoek1 blijkt dat ongeveer 40% van de mensen met AD(H)D, zowel mannen als vrouwen, minstens één probleem heeft op het gebied van seksualiteit. De ontevredenheid over het seksleven ligt aanzien- lijk hoger dan bij mensen zonder AD(H)D.
De partner met ADHD had aan het begin van de relatie heel veel aandacht voor de ander. Deze 'hyperaandacht' is plotseling gestopt. Hierdoor voelt de ander zich onzeker, verwaarloosd of eenzaam. De partner zonder ADHD voelt zich erg verantwoordelijk en neemt veel praktische taken in het huishouden op zich.
Lezen is een worsteling voor zowel volwassenen als kinderen met ADHD . Veel kinderen met ADHD hebben moeite met leesbegrip,8 terwijl zowel volwassenen als kinderen met ADHD de neiging hebben om hun interesse te verliezen, details en verbanden te missen, het spoor bijster te raken waar ze op de pagina zijn en snel afgeleid te raken.
Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen hoogsensitiviteit en ADHD. Sommige kinderen kunnen zowel hooggevoelig als ADHD hebben, maar het is belangrijk om te onthouden dat ze twee aparte eigenschappen zijn. Niet elk hooggevoelig kind heeft ADHD en andersom.
Bepaalde ADHD-kenmerken, zoals problemen met emotieregulatie en impulsiviteit en soms moeite met 'de rem aanzetten', zijn de perfecte basis voor BED. Daarnaast werkt het beloningssysteem van het AD(H)D brein vaak minder goed dan bij mensen zonder AD(H)D.
Scherp geheugen en observatievermogen
ADHD betekent niet altijd een gebrek aan aandacht . Het kan betekenen dat je alles opmerkt — en er aandacht aan besteedt — zelfs dingen die anderen misschien missen.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
Een hoog IQ kan de diagnose ADHD ‘maskeren’ door de tekortkomingen in uitvoerende functies bij volwassenen met ADHD die nog geen behandeling hebben gehad, te compenseren.
Is iemand met ADHD snel verliefd? Mensen met ADHD kunnen snel verliefd zijn. Zo kan de verliefdheid bijvoorbeeld worden versterkt door hyperfocus op een bepaalde persoon.
ADHD en overprikkeling. Als je ADHD hebt, kan je moeite hebben om prikkels die op je afkomen te verwerken. Dit kunnen externe prikkels zijn maar ook interne prikkels. Externe prikkels zijn indrukken die via de zintuigen binnenkomen zoals geluiden, beelden, geuren, smaken, en lichamelijke sensaties.
Iemand met ADD heeft veel meer informatieherhaling nodig, is vaak gereserveerd en zachtaardig, heeft een traag reactievermogen, denkt meer vooruit, is snel overbelast en heeft meer moeite met de energieverdeling. Ze hebben meer tijd nodig voor het verwerken van emoties, conflicten en gevoelens.
ADHD/ADD hebben kan op allerlei manieren invloed hebben op je gedrag; zoals: impulsief handelen, dingen niet afkrijgen en niet in staat zijn een gesprek te volgen. Allemaal dingen waardoor je je dom kunt voelen.
De diagnose kan later in het leven komen , wanneer de dagen minder gestructureerd zijn op de universiteit of zelfs later wanneer er een baan, partner en kinderen in evenwicht moeten worden gebracht . Bovendien, terwijl de meer voor de hand liggende tekenen van hyperactiviteit kunnen verbeteren met de leeftijd, blijven tekorten in aandacht en uitvoerende functies vaak bestaan en blijven onopgemerkt.
Patiënten met ADHD zijn vatbaarder voor een verslaving dan patiënten zonder ADHD. Een samenhang tussen ADHD en verslaving heeft mogelijk te maken met genetische aspecten en veelvoorkomende karaktereigenschappen. Impulsiviteit speelt bijvoorbeeld een grote rol.
Werken in een snelle, artistieke omgeving is ideaal voor iedereen die gedijt in creatieve chaos. Of het nu gaat om een tv-producent, choreograaf, schilder of concertpianist , volwassenen met ADHD zijn het gelukkigst als hun werk hen in staat stelt hun artistieke vaardigheden te uiten.
Kinderen met ADHD kunnen vaak intens genieten. Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen.