Stap 1. Sluit de laadkabel aan op jouw voertuig en de laadpaal. Stap 2 Scan jouw laadpas bij de laadpaal. (Elke laadpaal heeft een kaart/pas lezer, hier kun je jouw laadpas voorhouden, de laadpaal scant dan jouw laadpas).
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
Daarnaast berekenden we de kostprijs van elke laadbeurt. Voor thuis namen we het goedkoopste nachttarief van 19 eurocent/kWh, voor het werk 11 eurocent/kWh en voor de publieke laadpalen de gemiddelde marktprijzen van 35 eurocent/kWh voor gewone en 65 eurocent/kWh voor een snellaadpaal.
Wanneer je je elektrische auto oplaadt aan een openbare laadpaal of snellaadpaal heb je een laadpas nodig.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Houd de laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal. De laadsessie zal starten. Om de laadsessie te stoppen, houd je opnieuw de laadpas voor de laadpaal. Je kunt nu de laadkabel loshalen, de kosten van de laadsessie zullen verrekend worden op je factuur.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
Een laadpas is raadzaam voor iedereen die openbaar zijn auto wilt opladen. In principe heb jij maar één ladpas nodig, want een laadpas kan op verschillende plekken gebruikt worden. Als jij goed kijkt waar jij met jouw pas kunt laden, kun jij gemakkelijk uit de voeten met één pas.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
"Als een elektrisch voertuig opgeladen is, dan dient de bestuurder plaats te maken voor een ander elektrisch voertuig. Ook dan kan er een boete opgelegd worden, alleen komt dit in de praktijk minder voor", aldus de communicatieadviseur van de gemeente.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.