Een klapband kan ontstaan op verschillende manieren. De vier meest voorkomende oorzaken zijn: Te lage bandenspanning: als je banden niet hard genoeg zijn opgepompt, dan vervormen ze tijdens het rijden.Op de duur verliest het rubber zijn stevigheid.
Een te hoge of te lage bandenspanning is onder alle omstandigheden nadelig met als gevolg: de remweg neemt toe, de wegligging neemt af, grote kans op een klapband en je hebt minder grip in bochten.
Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardige vaart over de snelweg rijdt. Het gebeurt geheel onverwachts, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting zijn meestal de oorzaak van een klapband.
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden. Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
Een klapband is levensgevaarlijk. Als chauffeur kunt u de macht over het stuur verliezen en door de hoge druk in de banden kunnen fragmenten ver weg worden geslingerd en zelfs de vloer van de cabine doorboren. Herstelkosten kunnen dan ook hoog zijn.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Indien uw band meer dan 0.1 bar spanning per maand verliest, heeft u te maken met abnormaal spanningsverlies. De ventielen zijn vaak de oorzaak van abnormaal spanningsverlies. De ventielen houden de lucht in de banden en garanderen dichtheid.
Het telefoonnummer van de ANWB voor pechhulp in Nederland is: 088-269 2888. Voor in het buitenland is het: +3170 314 14 14.
Wat veroorzaakt een klapband en hoe voorkom je het? Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
Uitsluitend een allrisk (volledig casco) autoverzekering vergoedt te allen tijde de schade aan je eigen auto als gevolg van een klapband.
Gevolgen van een te lage bandenspanning
Verminderde grip op de weg, wat kan resulteren in een langere remweg en verminderde controle over het voertuig. Onregelmatige slijtage van de banden, waardoor ze sneller versleten raken en je eerder nieuwe banden moet aanschaffen.
Een te lage of te hoge bandenspanning is de voornaamste oorzaak van een lekke band.
Een gevaarlijke situatie, omdat je auto dan - zeker als het op hoge snelheid gebeurt - in een slip zal komen. Een te lage bandenspanning veroorzaakt een hogere en/of onregelmatige slijtage. Dan moet je de banden dus eerder vervangen.
De aanbevolen spanning vind je in het instructieboekje van je auto. Belangrijk om te weten: na 15 minuten of 5 kilometer rijden, moet je daar 0,3 bar bij optellen. Daarom luidt het advies: maak van banden oppompen een gewoonte én pomp je banden hard genoeg op.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
Blijf rustig door rollen tot de auto een snelheid van 40 a 50 km per uur bereikt.Vanaf dat moment kunt u zachtjes beginnen te remmen;Krijgt u geen controle over de auto geef dan gas. Dit geeft de bestuurder controle over de zijwaartse krachten en zorgt dat er minder kracht nodig is om de auto weer recht te krijgen.
Banden zijn je enige contact met de weg en daarom is het cruciaal dat je met de juiste bandenspanning rondrijdt. Een band verliest per maand ongeveer 0,2 bar aan druk, simpelweg omdat een rubber autoband niet luchtdicht is.
Bel dan snel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002.
Een te lage luchtdruk leidt tot vervorming van de wangen, met alle gevolgen van dien. Het brandstofverbruik en de slijtage nemen snel toe, om over het risico van een klapband nog maar te zwijgen. Bovendien nemen de prestaties drastisch af.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Versleten banden: Vaak over het hoofd gezien, kan het ook de oorzaak zijn dat het bandenspanningslampje blijft branden. Autobanden verslijten na verloop van tijd, wat een te lage bandendruk veroorzaakt en waardoor het lampje gaat branden. Is dit de oorzaak, ga dan nieuwe autobanden kopen.