Deze Deltaroute brengt je langs al deze bouwwerken op een toffe roadtrip langs de kust. De autoroute combineert een uniek bouwwerk met de prachtige Zeeuwse kust.
Deltawerken autoroute
Stap in de auto en rijd deze route langs alle Deltawerken die Nederland veilig en droog houden bij hoogwater van zee: 5 stormvloedkeringen, 2 sluizen en 6 dammen.
Wat kun je doen bij de Deltawerken? De Deltawerken - met onder meer een stormvloedkering, dijken, dammen en sluizen - hebben veel te bieden voor iedereen die wil zien hoe Nederlanders omgaan met en zich beschermen tegen het water.
Het was het moeilijkste project van de Deltawerken: een negen kilometer lange dam tussen Schouwen en Noord-Beveland in een zeegat met een gemiddeld getijverschil van drie meter en een grootste geuldiepte van veertig meter.
Nadelen zijn er ook. Als de Oosterschelde volledig wordt afgedamd wordt het water van de af te dammen zeearm zoet, en dat betekent het einde van de mossel- en oestervisserij. De Deltacommissie raadt aan te onderzoeken of de schaal- en schelpdiervisserij naar een andere plek kan verhuizen.
Er kwam een dam waarbij het water uit de Noordzee toch in de Oosterschelde zou kunnen stromen. Bij een harde storm kunnen de gaten in de dam met grote schuiven worden afgesloten. De Oosterscheldedam is de grootste dam van de deltawerken en is maar liefst negen kilometer lang.
De Stormvloedkering wordt gesloten met behulp van een hydraulisch systeem. Aan de lengte van de hydraulische cilinders boven de kering kun je zien hoe hoog de schuif op die plek is. En dus ook hoe diep het water daar is. Het patroon van de buizen geeft een spiegelbeeld van de stroomgeulen te zien.
In tegenstelling tot de Oosterschelde, de Grevelingen en het Haringvliet is het niet afgesloten in het kader van de Deltawerken. De reden hiervoor is dat zo de haven van Antwerpen bereikbaar blijft. De Westerschelde is de monding van de Schelde.
Johan van Veen is de feitelijke bedenker van het Delta-plan. Onder het pseudoniem van dr. Cassandra (de gelijknamige dochter van koning Priamus die de ondergang van Troje voorspelde) constateerde hij al ver voor dijkdoorbraak in 1953 dat de dijken met name in Zuidwest-Nederland te laag waren.
In 1997 werd het laatste grote project afgerond. De Maeslantkering bij Hoek van Holland werd toen opgeleverd.
vanaf 12 jaar en volwassenen: € 25,- p.p. 3-11 jaar: € 15,-
Samenvatting. Behalve om klompen en tulpen is Nederland bekend om zijn waterwerken. Van de Stormvloedkering in Zeeland, de Balgstuw in Flevoland tot de nieuwe sluizen in de Maas: deze zogenaamde natte kunstwerken zijn naast staaltjes van ongekend technisch vernuft ook beeldbepalend onderdeel v…
De commissie stelde vast dat de monden van Haringvliet, Brouwershavense Gat, Veerse Gat en de Oosterschelde afgesloten dienden te worden. Het eerste grote Deltawerk dat werd voltooid was de Stormvloedkering Hollandse IJssel. Deze stormvloedkering bij Rotterdam en Krimpen aan den IJssel werd in 1958 in gebruik genomen.
Wil je al wandelend het eiland verkennen? Op Neeltje Jans zijn vier korte routes uitgezet variërend van 0,5 tot 4 kilometer. Je kunt de routes ook combineren tot een langere wandeling van ruim 8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats bij het Topshuis start de paarse route van 1,2 kilometer naar de getijdenpoelen.
De delta experience op het voormalige werkeiland Neeltje Jans, dat special voor de aanleg van de Oosterschelde kering werd aangelegd is teveel sensatie en te weinig educatie, attracties en shows moeten nu mensen trekken. Jammer dat de nadruk nu op populaire zeehondenshows en het voeren van haaien ligt.
Maar omdat de Oosterschelde een bijzonder natuurgebied is met veel verschillende dieren en planten, koos men uiteindelijk voor een open, beweegbare kering. Hierdoor is er nog steeds eb en vloed in de Oosterschelde en blijft het water zout.
Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
Op 6 november, zeven maanden na de Ramp, werd het laatste gat bij Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland gesloten. Lang voor de Watersnoodramp van 1953 hadden dijkenbouwers het zogenaamde 'Deltaplan' bedacht. Dat was een plan om de zeearmen in Zuidwest-Nederland af te sluiten.