Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven.Mocht je er toch op uit moeten met de fiets. De Fietsersbond geeft een aantal tips om valpartijen te voorkomen.
Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op? Houd rekening met zware weersomstandigheden. Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving.
Code oranje: grote kans op gevaarlijk weer
De impact is groot en er is kans op schade, letsel of veel overlast. Het gevaarlijke weer kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid op het extreme weer moet minstens 60 procent zijn.
Code oranje: wees voorbereid
Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn.
Is je auto verzekerd bij code oranje? Ja, bij code oranje ben je gewoon verzekerd met de autoverzekering. Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen als je gaat rijden. Rijdt bijvoorbeeld niet te hard bij gladheid.
Autorijden bij code rood is gewoon toegestaan, maar wordt afgeraden. De kans op schade is vaak groot. Bij storm bijvoorbeeld door omvallende bomen of van de weg raken door rukwinden. Bij sneeuw en vrieskou door gladheid.
Code oranje wordt afgegeven als er een grote kans is op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast.
Blijf vooral ontspannen fietsen, zegt de Fietsersbond. "Wat je vooral niet moet doen als je tegen de wind in fietst is: op de pedalen gaan staan, heen en weer schudden, je jasje laten fladderen". Dan vang je alleen maar meer wind. Wat wel helpt: "Zoveel mogelijk doen of je een wielrenner bent.
Een aantal tips, zodat jij je huis veilig zijn tijdens de storm: Iets wat je nog even snel kan doen is je tuinmeubilair dat buiten staat, opbergen. Ook losse potten, fietsen en parasols kun je beter niet buiten laten staan. Houd alle rolluiken en zonneschermen opgerold en check of ze goed vastzitten.
Wat als de KNMI code rood geeft? Als het KNMI of de Rijksoverheid afraadt om de weg op te gaan of de trein te pakken (code rood), dan moet je werkgever maatregelen nemen. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld eerder dicht, of jij en je collega's worden opgeroepen thuis te blijven.
Code geel: kans op gevaarlijk weer, wees alert
Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven en de zekerheid is minstens 60 procent.
Als Nederland rood kleurt op de kaart, zou het mogelijk zijn dat landen aanvullende eisen stellen voor binnenkomst. In de praktijk zijn er echter maar weinig landen in de EU die dat ook daadwerkelijk doen. In de meeste gevallen verandert er helemaal niets.
Er zijn momenteel geen waarschuwingen van kracht.
Een landelijke route met veel bomen kunt u het beste bewaren voor dagen waarop het niet stormt. Heeft u een flinke dosis pech, dan kan er namelijk zo een boom omwaaien en op uw auto vallen. Ook zijn takken op de weg allesbehalve ideaal. Parkeer uw auto ook op een slimme plek.
Code geel: kans op gevaarlijk weer dus wees alert.
Regenval kan zorgen voor aquaplaning. Eventuele sneeuwval kan leiden tot gladheid. Onweersbuien, harde windstoten, veel neerslag en/of hagel.
Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op? Houd rekening met zware weersomstandigheden. Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving.
Conclusie. Voor de meeste mensen is droog weer met bewolking, weinig wind en een temperatuur van 20 tot 25 graden het beste weer om te fietsen. Lever je een grote inspanning, zoals op de racefiets, dan voelt 15 tot 20 graden beter aan.
Als er windkracht 3 staat, waait de wind met een snelheid van 12 tot 19 kilometer per uur. Als je met wind mee dus harder fietst dan 19 km/u heb je voor je gevoel toch tegenwind, omdat je meer luchtweerstand moet overwinnen.
Met elke wind kan je fietsen.
Bereikt een windvlaag een snelheid van minstens 50 kilometer per uur, dan is er sprake van een windstoot. Zodra de windstoten snelheden van boven de 75 kilometer per uur bereiken, dan volgt er een waarschuwing voor zware windstoten.
Bestuurders moeten zich goed afvragen of ze wel de weg op moeten gaan.'' Ook kwetsbare weggebruikers zoals motorrijders en fietsers kunnen wat hem beter thuisblijven als het enigszins kan. ,,Als je de weg niet op hoeft, blijf dan thuis. Of pas in ieder geval je rijgedrag aan.”
Code rood is van kracht als de grenswaarden die voor code oranje gelden overschreden worden. Er valt dus bijvoorbeeld méér dan 75 millimeter regen in 24 uur, de windstoten zijn nog harder, de hagelstenen nog groter, de gladheid is extreem, het zicht is minimaal of het is extreem warm of koud.
Oranje: ernstige veiligheidsrisico's
Bereid uw reis dan zeer goed voor. Er zijn ernstige veiligheidsrisico's. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de politieke situatie, terrorismedreiging, criminaliteit of natuurgeweld. Er kunnen inreisbeperkingen zijn voor reizigers uit Nederland.
In totaal zijn er drie kleuren: geel, oranje en rood. Hoe heftiger het weer, hoe donkerder het kleurtje. Voor code geel en oranje gelden vaste criteria op het gebied van regen, gladheid en sneeuw, onweer, windstoten, temperatuur, zicht en hozen.
Extra gevaarlijk: bruggen, dijken en open vlaktes. Daar heeft de wind vrij spel en windstoten raken je extra hard. Geniepig: als je vlak langs een gebouw of een vrachtauto rijdt, rij je even in de luwte. Zodra je voorbij bent krijg je de volle laag.