nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
Wanneer de motor draait en je stil staal, zorgt de naaldkoppeling ervoor dat de koppeling vrij kan draaien om de kruktap heen (de 1e versnellingskoppeling zit permanent aan de kruktap en draait dus altijd wanneer de motor draait). Pas wanneer de 1e versnellingskoppeling aangrijpt gaat de Tomos rijden.
Misschien is er iets niet goed met de benzine toevoer. Je zou even de carburateur er af kunnen halen en die van binnen schoonmaken. Als je hem dan weer zorgvuldig terug monteert is het misschien wel verholpen. Wellicht dat hij geen benzine meer krijgt.
Een Tomos kopen kan al vanaf zo'n 1100,= euro en dat is bijzonder goedkoop voor een zeer betrouwbare en stevige snorfiets die je nooit in de steek laat.
De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Wat zijn de symptomen van valse lucht? Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup. Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten. Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
Als je Tomos het plots is gaan doen, dan kun je het probleem zoeken in valse lucht (er trekt ergens lucht door een pakking waar het niet mag) of een vuile sproeier. De sproeier schoonmaken / doorblazen zal voldoende moeten zijn. Houd de sproeier even in de zon en kijk door het gaatje of het een nette ronde opening is.
Het is een leuke, simpele brommer en weer eens wat anders dan een Vespascooter. Voordeel is ook dat de Tomos weinig onderhoud nodig heeft. Verder rijdt hij zuinig en is hij heel betrouwbaar. Het enige minpuntje is de kleur.
In de tank van een tomos gaat 4 liter. Dus als je 1 per week tankt zou je 1 op 20 moeten rijden. Dit haal je makkelijk, misschien zelfs 1 keer in de 2 weken tanken.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
het beste is 1,8 maar je moet daar altijd een beetje mee spelen.
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Valse lucht zorgt o.a. voor niet stationair draaiende motor met hoge toeren. Kortom de motor loopt slecht, je cilinder wordt te warm en er kan een vastloper ontstaan. Valse lucht kan ontstaan bij de bougie, tussen de carburateur en spruitstuk, het spruitstuk en de cilinder, en bij de linker krukas keerring.
Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan. Als je je scooter wil opvoeren en je hebt al een andere uitlaat en carburateur, dan is het membraan aan de beurt.
In pricipe kan iedere leverant van tomos-bromfietsen in je woonplaats een metalen tankdop met of zonder slot bestellen bij de fabrikant Tomos in Epe.
Het motorblok van de Tomos Roadie is een 2-takt, Euro 4, met elektronische ontsteking, welke is voorzien van 2 automatische versnellingen (2-speed), een oliepomp en een startmotor.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.