De 'N' van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).
De transportmodus is alleen bedoeld om de Model Y op een autoambulance te slepen of om het voertuig vanaf een parkeerplaats te verplaatsen. In de transportmodus mogen de banden langzaam draaien (minder dan 5 km/h) en over een zeer korte afstand (minder dan 10 meter). Zie Transportmodus activeren.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Steeds de wielen van de grond
Weigert je elektrische wagen dus toch dienst om één of andere reden, dan kan je hem niet gewoon laten afslepen achter een ander voertuig met 2 of 4 wielen op de grond, omdat zo de elektromotor wordt aangedreven met mogelijke storingen of ernstige schade tot gevolg.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een paar weken is geen probleem
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Net als iedere andere auto is ook een elektrische of hybride auto geschikt voor de wasstraat. Hoewel elektrische apparaten en water normaal gesproken geen goede combinatie zijn, geldt dat niet voor een elektrische auto. De elektromotor en de accu zijn zo goed beschermd dat er geen water bij kan komen.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Tot 38 extra kilometers
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
Als de accu opzwelt, slijt deze sneller en verliest de accu (op lange termijn) meer capaciteit. Dit heet degradatie. Iedere accu krijgt te maken met degradatie, maar dit proces kan versnellen als je regelmatig jouw Tesla tot 100% oplaadt.
Tijdens het opladen is de laadstekker namelijk op de aansluiting van de auto vergrendeld. Regen komt er dus niet in. Zelfs als de stekker in de regen nat is geworden, loop je geen gevaar. Bij vocht in de verbinding wordt er namelijk niet geladen.
ANTWOORD: Eigenlijk is er behoorlijk veel spanning nodig om een auto op te laden. De dynamo kan daarom -op dit moment- geen onderdeel zijn van de electrische auto. Wel is het theoretisch mogelijk de auto op te laden via een systeem van magnetische spoelen in het wegdek die communiceren met een spoel in de auto.
In een elektrische auto rijd je grotendeels met een pedaal: het gaspedaal. Als je dat intrapt, wordt energie uit de accu gebruikt om de elektromotor laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo. Hij neemt energie terug en slaat die op in de accu.
Oplaadgedrag bij thuisladen
We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.
Als u met de Model S een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Om deze modus in te schakelen tikt u op Bediening > Service > Wasstraatmodus.
De kans dat je wagen wordt getroffen door een blikseminslag, is uiterst miniem. En dat zowel voor een elektrische wagen als voor een auto met een verbrandingsmotor. De carrosserie van personenwagens is immers gebouwd als een zogenaamde kooi van Faraday, die statische ontladingen zoals bliksem veilig afleidt.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Een autobatterij gaat niet eeuwig mee. Reken op een gemiddelde levensduur van vijf jaar. Daarna is ze dringend aan vervanging toe. Er zijn echter factoren die de prestaties van een accu kunnen beïnvloeden.
De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
Bijvoorbeeld over een periode van 14 dagen zal de batterij ongeveer 14% van zijn capaciteit verliezen. Het tot 0% ontladen van de batterij kan leiden tot beschadiging van voertuigcomponenten.
Een volle batterij levert namelijk 1200 kilometer aan rijplezier op. Dat is meer dan twee keer zoveel als een Tesla Model S nu haalt en zelfs meer dan benzine- of dieselwagens op een tank halen.
Voorverwarmen via de Tesla-app
Verwarm uw auto voor door de voorverwarming of het ontdooien in de Tesla-app te activeren. De batterij en het interieur worden dan verwarmd tot een aangename temperatuur voordat u aan uw volgende reis begint.