De rode kabel dien je aan te sluiten op de (+) pool van de accu. Daarna sluit je de zwarte kabel aan op de (-) pool van de accu. Schakel nu de jumpstarter in en de accu van je auto wordt weer opgeladen. Uiteindelijk kun je de auto weer starten.
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je een jumpstarter gaat aanschaffen. Namelijk het voltage, het type accu en het vermogen van de jumpstarter. De eigenschappen van de jumpstarter moeten namelijk aansluiten op de eigenschappen van de accu die je wilt starten.
Hoe vaak moet je een jumpstarter opladen? Als je de jumpstarter niet gebruikt raden we je aan om het apparaat elke 3 maanden op te laden. Hierdoor verleng je de levensduur van de jumpstarter en voorkom je dat de starthulp niet kan gebruiken wanneer je pech hebt.
Gebruik een 2A USB-oplader (niet meegeleverd) om de jumpstarter snel op te laden. USB-uiteinde van de oplaadkabel in de oplaadpoort. Steek vervolgens het USB-uiteinde van de oplaadkabel in de USB-poort van een oplader. Sluit uw oplader aan op een werkend AC- of DC-stopcontact.
Personenwagens hebben vaak een vermogen van tussen de 100-150PK. Wanneer je een benzine-personenwagen hebt raden we je een jumpstarter aan tussen de 300-600A startvermogen. Hierdoor raden we je de Tacklife KP200 aan als beste personenwagen jumpstarter voor benzineauto's.
Jumpstarter, startbooster, starthulp en starthulp zijn allemaal synoniemen voor een apparaat die jouw lege accu weer kan opstarten. Een jumpstarter beschikt over een ingebouwde accu en startkabels die jouw accu een boost geven.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Jumpstarter; de werking ervan
Een jumpstarter beschikt over een krachtige accu die een hoge startstroom afgeeft. Het is hierdoor mogelijk om de auto zonder enige hulp van een ander voertuig te laten starten.
Met een starthulp stroom van 350 A heeft u ruim voldoende. Kijk óók naar de instructie van de Wegenwacht om beschadiging van de auto elektronica in de auto te voorkomen. Piekspanningen kunnen dat effect hebben.
Om een stevige auto te starten heb je al snel 100A nodig, maar slechts voor een (paar) seconde(n). Als je accu 20C kan leveren, hoeft die dus maar 5Ah groot te zijn. Let ere wel op dat je powerbank de juiste spanning levert. De meeste leveren alleen 5V, en niet de benodigde 12V.
1200 A start je probleemloos kleinere, middelgrote én grote auto's op! Voor dieselmotoren tot 8 liter of zwaardere benzinemotoren, kan ik trouwens de Tacklife KP200 aanraden. Deze goede jumpstarter is nóg krachtiger (op alle vlakken!) en kost maar tien euro meer.
Ja, het geven van starthulp aan een Hybride of Plug-In Hybride kan geen kwaad. Mits je uiteraard geen starthulp geeft met een volledig elektrische auto. Gebruik dus een benzine- of dieselauto in combinatie met startkabels om een Plug-In Hybride te starten. Het gebruik van een jumpstarter is ook mogelijk.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Een startkabel met een kern van 25 mm2 is prima en is overigens óók gewoon te gebruiken bij een hulpbehoevende benzine auto. Deze kabel is voor alle auto's geschikt en is dus de verstandigste keuze.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Alternatieven zijn de Hummer H1 Mini-Jumpstarter die verkrijgbaar is via onze webwinkel, en de door u genoemde Tacklife KP200, die beide, gezien de specificaties, in staat moeten zijn om uw kampeerauto probleemloos te kunnen starten in geval van een lege accu.
De Genius 1 is geschikt voor alle soorten loodzuur accu's en tevens voor lithium accu's. De Noco Genius 2 acculader/ druppellader is een geavanceerde, processorgestuurde acculader bedoeld voor accu's van 2Ah tot en met 40Ah. De Genius 2 is geschikt voor alle soorten loodzuur accu's en tevens voor lithium accu's.
Om een typische autobatterij op te laden, heb je een 12V-oplader nodig, maar veel acculaders voor auto's hebben 6, 12 en zelfs 24V-modi. Voor algemeen gebruik is elke acculader of druppellader van ongeveer 1 tot 3 ampère echter al voldoende. Een normale druppellader werkt vaak op 2 ampère.