Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Hoe oud is mijn accu? Het serienummer op de accu begint met een verscholen productiedatum. Daaraan kun je zien hoe oud je accu is.
Het bereik van de accu's, dus hoeveel kilometer de accu van een elektrische fiets meegaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan er slechts een schatting van de reikwijdte/actieradius aangegeven worden. De gemiddelde actieradius van een standaard accu is tussen de 30 – 60 km.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Volledig opgeladen AA-, AAA-, C- en D-batterijen hebben een lading van 1,5 volt. Een 9 V batterij heeft een lading van 9 volt. Als de lading meer dan 1 volt lager is dan waar deze zou moeten zijn, vervang de batterij dan. Een normale lading voor lithium-ionbatterijen is 3,7 volt, maar dit kan variëren.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Een eerste meting van meer dan of gelijk aan 5V en minder dan 10 V wijst erop dat de batterij langzaam leegloopt. Als de meting lager is dan 5V, is het beter de batterij te vervangen.
Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Antwoord van Jos. U vraagt waar de productiedatum terug te vinden is van een accu. Het omschreven cirkeltje met pijl mag u inderdaad als een productiedatum beschouwen. Dat hoeft niet per se voor de gehele accu te gelden.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Om de lekstroom te meten kan je een ampere meter (multimeter) tussen je aarde draad plaatsen. Je meet dan de stroom die dus via je je apparaten lekt naar de aarde. Je kan heel makkelijk meten welke apparaten er lekken door ze in of uit te schakelen.