Iedereen weet dat een loshangende elektrische draad of een 'schrikdraad' rond de wei schokken kan veroorzaken. Best niet aanraken dus.
Alle auto accu's bevatten namelijk lood, loodverbindingen en andere chemicaliën. Het is natuurlijk niet zo fijn als je hiermee in aanraking komt. Zorg er dan ook voor dat je je handen goed wast voor dat je begint met het monteren van de accu. Was ze met water en zeep nadat je een accu hebt gemonteerd of gedemonteerd.
Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is. Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel). Verwijder de accu, vaak zit de accu vast met klem of beugel.
- Bevestig de accuklem op de plus-pool (doorgaans een rode kabel / aansluiting). - Bevestig hierna de accuklem op de min-pool (doorgaans is dit een zwarte kabel / aansluiting). De accu is nu klaar voor gebruik. Je kunt het voertuig nu direct starten.
Re: Accu vastzetten (optima yellowtop)
Kijk uit met staal voor sluiting,beter om om met bv een nylon spanband te werken. Goed vastzitten van je accu is APK puntje,dus niet op bezuinigen.
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
ZUURVRIJE VASELINE word gebruikt ter bescherming tegen corrosie. Kopervet doet dit minder. ZUURVRIJE VASELINE wordt ook als enige middel altijd aangeraden om te gebruiken op de polen.
Vervangen van een auto accu
Een accu vervangen is niet heel moeilijk en kan ik een paar stappen gedaan worden. Let op, dit is van toepassing op auto's met een start accu. Auto's met een start-stop systeem zullen waarschijnlijk de accu moeten laten inleren.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
White Petrolatum laat zich het best omschrijven als een beschermende vaseline die accupolen wapent tegen vocht en erosie. Je kunt de polen hiermee insmeren alvorens de accukabels op de polen te plaatsen. Het effect is optimale bescherming tegen invloeden van buitenaf.
Wanneer er witte stofresten op de accupolen zit betekent dit dat er oxidatie gaande is. Maak de polen los en verwijder ze. Maak daarna de polen schoon met een doek en schuur ze met zeer fijn schuurpapier. Vervolgens maak je ze schoon met een messing borstel en het wattenstaafje.
De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu. Dit komt omdat deze accu's voorzien zijn van de nieuwste technieken en daarbij vaak ook een stukje krachtiger zijn.
De Wegenwacht heeft een speciale Accuservice die accuproblemen efficiënt voor je oplost. Deze service is onderdeel van de Wegenwacht Service. Als lid van de Wegenwacht hoef je hier niet extra voor te betalen. Je betaalt uiteraard wel de kosten van de accu, indien deze door de Wegenwacht vervangen wordt.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Bij het kopen ervan wordt altijd de datum geplaatst. Een goed batterij gaat over algemeen 3 tot 4 jaartjes mee. Is je batterij dus al 4 jaar dan zal je er zeker rekening mee moeten houden dat de batterij al aan vervanging toe is. Ook kan je het niveau van het batterijzuur controleren en eventueel bijvullen.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.