Om je klanten printloze retourlabels aan te bieden heb je een Returnless Pro of Automate account nodig (zie Tarieven pagina). We maken printerloze zendingen aan met behulp van onze koppeling met PostNL Smart Returns. Hiermee maken we antwoordnummer zendingen aan (productcode 2285).
Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Wat moet ik doen als ik geen printer heb om een retouretiket af te drukken? Als je geen printer hebt, heb je de mogelijkheid om het pakket zonder retouretiket via DHL te retourneren. Breng je retour in de originele verpakking met het originele label naar een DHL servicepunt.
Mijn PostNL gebruikt de printerinstellingen van je browser. Wanneer je een zending aanmaakt, kies je tussen twee opties: printen met een labelprinter of printen met een A4-printer. Om met een labelprinter te printen, kies je het PDF-document waarin de labels als losse A6-labels worden weergegeven.
Je kunt een zelfklevend Postnl-verzendlabel laten afdrukken op het postkantoor, bijvoorbeeld met de PostNL app of QR-code die je daar laat scannen. Maar als je veel pakketjes verstuurt kun je ze ook zelf uitprinten. Met een A4-stickervel en eigen printer kun je zelf meerdere verzendlabels op een vel printen.
Heb je de originele doos niet meer, zorg dan voor een andere stevige verpakking. Print het retourlabel en plak het goed zichtbaar op je pakket. Heb je gekozen voor een QR-code, dan printen wij het label voor je bij het DHL ServicePoint. In de e-mail met je QR-code lees je hoe dat precies werkt.
Direct thermisch printen betekent dat er door middel van hitte geprint wordt en er dus geen inkt nodig is. Via thermisch transfer wordt er door middel van een printlint geprint. Omdat er bij direct thermisch printen geen gebruikgemaakt wordt van inkt, is de tekst op je verzendlabels minder lang houdbaar.
PostNL verzendlabels zijn na voormelden / afdrukken 14 dagen geldig. Dit betekent dat nadat je het verzendlabel hebt uitgeprint deze binnen 14 dagen ingeleverd of opgehaald moet zijn.
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Parcel. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee.
Dit is verleden tijd met de printloze retourlabels via PostNL. Met printerloos retourneren tonen wij de klant een unieke barcode. Deze kan de klant vanaf een mobiele telefoon laten scannen bij een PostNL postkantoor. De PostNL medewerker zal vervolgens het label voor de klant printen.
Wil je niet online je label aanmaken? Dan kan je dit ook op een DHL ServicePoint laten doen. Het label kost dan €1 extra. Op een DHL punt kan je alleen labels laten printen voor pakketten binnen Nederland.
Laat je klant zelf kiezen waar en wanneer hij zijn retourpakket afgeeft. Met ruim 4000 bemande en onbemande PostNL-punten in Nederland én 800 in België zit er altijd één in de buurt. Onder andere bij Albert Heijn, Bruna, Jumbo en Primera.
Brieven en pakketjes terugsturen naar de afzender. Schrijf "Retour Afzender" op de envelop of het pakketje. Als je een brief of pakketje ontvangen hebt dat aan de verkeerde persoon geadresseerd is, schrijf dit er dan in grote, duidelijke letters op, zonder het retouradres te verhullen.
Je kan een verzendlabel wat al een keer gebruikt is niet nog een keer gebruiken voor verzending. Mocht je opnieuw een zending willen versturen naar dezelfde ontvanger, vink dan de zending aan en kies bij de button bewerken voor kopiëren. Er wordt dan een nieuw verzendlabel en zendingsnummer aangemaakt.
Het verschil tussen DHL en PostNL zit hem voornamelijk in de extra service en de opties. Bij PostNL is de extra service voor een groot deel bij de prijs inbegrepen. Bij DHL betaal je voor extra service en opties. Daarnaast heeft PostNL enkele services die DHL niet heeft, bijvoorbeeld aangetekend versturen.
Kan ik dat teruggeven? Jouw online verzendlabel of postzegelcode niet ontvangen, laten verlopen, annuleren of een ander probleem? Op postnl.nl/restitutie helpt chatbot Daan je met het restitutieformulier.
Wil je een (verzend)label dat extra opvalt, bijvoorbeeld wanneer jouw bedrijfslogo duidelijk zichtbaar moet zijn, dan raden we een kleuren labelprinter aan. Afdrukken van een kleuren labelprinter zijn van de hoogste kwaliteit en gaan lang mee, maar de labelprinter zelf is iets duurder in aanschaf.
Stof, vuil of lijm kan zich ophopen op de rubberen doorvoerrol of printkop in het cassettecompartiment en de printkwaliteit negatief beïnvloeden. Als het probleem nog steeds niet is opgelost, neem dan contact op met de technische ondersteuning van DYMO.
De Postnl verzendetiketten hebben het formaat 102 x 150 mm, net als de meeste andere vervoerders. Hierdoor zijn ze voor de meeste typen labelprinter geschikt.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Voor een DropOff retour moet je via je account een retour aanvragen en het item dat je wilt retourneren inpakken. Ga dan naar het afgiftepunt om het pakket in te leveren. Je hoeft geen retourticket uit te printen!
Op het retourlabel vind je het juiste retouradres. Bewaar goed je verzendbewijs tot je retourzending door ons is verwerkt. *Het is op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van de DHL lockers of de DHL zelfscans.