Inmiddels zijn er helaas ook meldingen van dieven die de laadkabel met geweld lostrekken. De kans is groot dat de auto zelf hierbij ook schade oploopt, zoals beschadiging van de laadaansluiting en zelfs lakschade.
De politie adviseert gebruikers om de laadkabel tussen twee latjes te leggen en daar met een van de wielen op te parkeren. Op die manier zou de laadkabel niet gestolen kunnen worden en raakt de kabel ook niet beschadigd.
Dieven hebben het op de dure laadkabels van elektrische auto's gemunt. De politie adviseert om de auto tijdens het laden preventief óp de kabel te parkeren. Met name de kabel van de Tesla Model 3 is geliefd bij dieven, vooral als het koud is, omdat dan de diefstalbeveiliging niet werkt.
Diefstalbeveiliging bij openbare laadpalen
Aan de kant van de laadbox is bij het laden van de auto de kabel altijd vergrendeld, na het scannen van de laadpas. De laadsessie - en daarmee de mogelijkheid om de kabel te ontgrendelen - stopt pas na het opnieuw aanbieden van het laadpasje.
Volgens een nieuw rapport van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute is de kans dat een Tesla gestolen wordt zo'n 90 procent kleiner dan een gemiddelde auto. De Tesla Model S en X staan op de tweede en derde plaats in de lijst.
Van alle gestolen auto's zijn er bijna 1.200 (40%) weer teruggevonden. Een en ander blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Dat meldt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Er werden vorig jaar 5404 auto's gestolen. Vooral SUV's, zoals de Nissan Qashqai en Toyota RAV 4, zijn favoriet bij autodieven. De meest gestolen automodel in Nederland is de Volkswagen Golf.
Zo werkt een laadkabel
Een Type 1 kabel heeft twee van deze aders: de Neutraal (N) en die voor een fase (L1). Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden.
U doet dat door de laadpas voor de kaartlezer te houden. LET OP! De laadkabel moet aan de autozijde zijn aangesloten. Wanneer het laadstation de transactie heeft beedindigd en de laadstekker is ontgrendeld, neemt u de stekker uit de contactdoos van de laadpaal.
De lengte laadkabel Tesla Model 3 is maarliefst 8 meter, waardoor je gemakkelijk bij elke laadpaal komt! De laadkabel is passend op alle uitvoeringen van dit model Tesla.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
De Tesla Model 3 bereikt zijn optimale laadsnelheid via een 11kW laadkabel met stekker type 2.
Laadkabel handmatig ontgrendelen
Controleer op het laadscherm of touchscreen of de Model Y niet actief wordt opgeladen. Tik indien nodig op Opladen stoppen. Open de achterbak. Trek aan de ontgrendelkabel van het laadcontact om de laadkabel te ontgrendelen.
We Drive Solar werkt met vaste locaties voor de auto's waar je de auto ophaalt en weer terug zet. Als je een reservering maakt, laat de app zien welke auto's op het gekozen moment beschikbaar zijn. Je kiest de auto en per mail krijg je nog een reserveringsbevestiging.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
Bijna zeven procent heeft te maken gehad met autoinbraken. Van die aantallen zijn Audi-rijders het vaakst de klos. Bij 16 procent van de gevallen ging het om een auto uit Ingolstadt. Met 10 procent volgen Jeep, Mercedes en Volkswagen.
De bezitter van een goed, ongeacht de vraag of hij tevens de eigenaar daarvan is, kan worden aangemerkt als degene aan wie het goed toebehoort i.d.z.v. art. 317 Sr (ECLI:NL:HR:2015:1786).
Per dag. In absolute zin worden er in Nederland gemiddeld 94 auto's per dag gestolen. Het hoogste aantal autodiefstallen per dag vindt plaats in Frankrijk. Daar worden dagelijks 474 auto's gestolen.