Procedure. Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Wat als ik mijn eID verloren ben? Wat als ik mijn pincode niet meer weet? Bent u uw pincode kwijt of vergeten, of werd uw kaart geblokkeerd nadat u drie keer na elkaar de verkeerde code hebt ingegeven? Dan kan u enkel een nieuwe pincode krijgen bij uw gemeentebestuur.
Soms kan het blokkeren van een ID zelfs leiden tot het intrekken van het staatsburgerschap en staatloosheid *, vooral wanneer de reden voor het blokkeren van de ID verband houdt met een bewering dat u geen Zuid-Afrikaans staatsburger bent. *Een “staatloze persoon” is een persoon die niet als staatsburger van enig land ter wereld wordt erkend.
Bij de aanvraag van uw eID kreeg u een brief met een pincode en een pukcode. Heeft u deze brief nog? Maak een afspraak bij uw gemeente om via de pukcode uw pincode te laten deblokkeren.
Maak een afspraak
De dienst Burgerzaken VAN JE EIGEN WOONPLAATS kan je kaart echter deblokkeren. De procedure is verschillend al naargelang de aanvraagdatum van je identiteitskaart en de versie van de contactchip (de nieuwe versie werd geleidelijk ingevoerd vanaf 17/05/2021).
Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
U hebt de blokkeringsinformatie nodig die in de PIN-brief staat, met name het blokkeringswachtwoord. U kunt de kaart ook rechtstreeks bij uw lokale ID-kaartkantoor laten blokkeren. Als u uw ID-kaart terugvindt, kunt u de online ID-kaartfunctie bij de ID-kaartautoriteit laten deblokkeren . Dit kan alleen persoonlijk.
Een CAC wordt geblokkeerd wanneer:
De gebruiker voert meerdere keren een verkeerde pincode in .
Werkt uw kaartlezer niet, installeer dan eerst de juiste software. U kunt de software gratis downloaden(opent in nieuw venster) op de website van de eID, zowel voor Windows, Mac als Linux. Herstart na afloop van de installatie uw computer. Daarna kunt u nogmaals testen of de kaartlezer correct werkt.
Schriftelijk melden vermissing
Bij sommige gemeenten kunt u schriftelijk (op papier of digitaal) een vermissing melden. De gemeente bepaalt zelf of zij deze mogelijkheid voor haar burgers wil bieden. Informeer bij uw eigen gemeente of u schriftelijk een vermissing kunt doorgeven.
Om tijdelijk te blokkeren dat uw nummer wordt weergegeven voor een specifiek gesprek: Voer *67 in.Voer het nummer in dat u wilt bellen (inclusief netnummer).Tik op Bellen .
Je kunt de statussen van het contact niet zien. Je ziet geen updates van de profielfoto van een contact. Berichten die je stuurt naar een contact dat jou heeft geblokkeerd hebben altijd maar één grijs vinkje om aan te geven dat het bericht verzonden is. Er is nooit een tweede vinkje te zien.
De pincode van je elektronische identiteitskaart vind je terug in de brief die je van de gemeente krijgt met de melding om je eID af te halen. Als je je eID gaat afhalen, is het aangeraden je pincode te wijzigen in een cijfercombinatie die je gemakkelijk kan onthouden.
Kan ik hem deblokkeren en opnieuw gebruiken? Card Stop kan je betaalkaart in geen geval deblokkeren. Enkel de bank die je kaart uitgeeft kan dat soort beslissing nemen.
U moet naar een ID-kaartkantoor (RAPIDS (Real-time Automated Personal IDentification System)) om uw kaart te laten deblokkeren, updaten of vervangen. De CAC-eigenaar moet aanwezig zijn met een tweede foto-ID.
1 Bij de meeste ontvangers kun je de smartcard automatisch laten heractiveren. Zap hiervoor op je ontvanger naar de zender NPO 1 en laat de ontvanger gedurende een uur op deze zender staan. Wissel ondertussen niet van zender. 2 Je kunt een smartcard ook actief heractiveren kan ook via deze klantenservice pagina.
Wat moet ik doen wanneer de PIN code van mijn identiteitskaart geblokkeerd is? Wanneer je nog beschikt over de brief met de PIN en PUK code, dan kan aan de snelbalie van het stadhuis een nieuwe PIN code aangemaakt worden. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken, maar neem wel een ticket in de inkomhal om je aan melden.
U hebt de blokkeringsinformatie nodig die in de PIN-brief staat, met name het blokkeringswachtwoord . U kunt de kaart ook rechtstreeks bij uw lokale ID-kaartkantoor laten blokkeren. Als u uw ID-kaart terugvindt, kunt u de online ID-kaartfunctie bij de ID-kaartautoriteit laten deblokkeren. Dit kan alleen persoonlijk.
Als je de pincode van je Identifier niet meer weet, dan stap je over op Mobiel Bevestigen. Je ontvangt geen nieuwe Identifier. Met Mobiel Bevestigen verandert de manier waarop je inlogt en opdrachten bevestigt in Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app.
Hoe je een betaalpas deblokkeert is afhankelijk van je situatie. In de meeste gevallen kun je zelf je pas deblokkeren in Internet Bankieren of de app.
Gaat het om een mobiel nummer? Voor het blokkeren of deblokkeren van 0900-nummers in jouw abonnement, kan je het beste contact met de klantenservice opnemen. Je kan namelijk niet zelf een deblokkade aanvragen via de website (op de website wordt ook aangegeven, bel met ons).