Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Het ministerie houdt in zijn beleid rekening met omwonenden, milieu en economie. Veiligheid is een randvoorwaarde voor ontwikkelingen op Schiphol. Het ministerie van IenW stelt de regels op voor Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of iedereen zich aan de regels houdt.
Heb je hulp nodig vanaf het parkeerterrein, de bushalte, het NS-perron, de toegangsdeur van de terminal of een andere plek op Schiphol? Mail dan naar assistentie@airportcaddy.nl om een afspraak met een assistent te maken. We helpen je graag.
De ambitie van Schiphol om uit te breiden leidt al jaren tot gegoochel met cijfers en verhitte discussies. De luchthaven ziet zelf ruimte voor meer vluchten. Daar zijn na de coronacrisis grote personeelsproblemen bijgekomen, met grote vertragingen voor reizigers tot gevolg.
Snel antwoord. Heb jij je vlucht gemist? Dan is het raadzaam je direct te melden bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en/of de uitvoerende reisorganisatie om te kijken naar de mogelijkheden om alsnog af te reizen.
De problemen met achtergelaten koffers op Schiphol worden groter. Op de luchthaven stapelen duizenden en duizenden koffers en bagagestukken zich op. Ze liggen zelfs buiten. Door personeelstekorten bij de bagage-afhandelaren en luchtvaartbedrijven is ook achter de schermen chaos ontstaan op Schiphol.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
Maar in principe brengt de assistent je direct lopend, in de rolstoel of met de caddy naar de gate en neemt daar afscheid van je. Als je hulp nodig hebt bij het instappen, geef dit dan aan. De assistent blijft wachten of komt later terug om je bij het instappen te helpen.
Met Privium Plus krijgt u voorrang op Schiphol en toegang tot exclusieve services. Met Privium Basic kunt u gebruik maken van de snelle security- en grenspassage.
Schiphol is overgestapt op centrale beveiliging. Het vliegveld maakte gebruik van 130 zogenoemde 'controle-lanes' aan de gates. Maar die zijn nu niet meer nodig. Vanaf nu kun je voor de controle terecht bij vijf grote centrale controlepunten.
Privatisering. In 2006 wilde toenmalig minister van Financiën Zalm Schiphol privatiseren. De Staat der Nederlanden had 76,0% van de aandelen en de gemeente Amsterdam 22,0%. Zalm wilde een deel van de aandelen Schiphol dat jaar naar de beurs brengen en de rest onderhands verkopen.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
CAPACITEIT (Schiphol is vol)
Schiphol heeft de schaarse groeiruimte verspild aan “pretvluchten” en is eerder dan bedoeld volgelopen. Bovendien heeft Schiphol de afgelopen jaren onvoldoende hinderbeperking geleverd waarmee nog enige groei mogelijk zou worden. Minder lawaaiige vliegtuigen bieden geen soelaas.
Kan ik op Schiphol een rolstoel lenen? Jazeker! Op de luchthaven zijn voldoende rolstoelen voor gebruik. Makkelijk te herkennen aan de gele kleur.
Meld het dan ten minste één maand voordat de proefperiode afloopt via dit formulier. Als we geen bericht van u ontvangen, gaan we ervan uit dat u Privium lid wilt worden en verlengen we uw lidmaatschap automatisch met een jaar voor het standaardtarief van 260 euro (Privium Plus) of 155 euro (Privium Basic).
Wat is een PRM
PRM is een afkorting voor Passengers with Restriced Mobility. Dit is een van de snelst groeiende groepen in de luchtvaart. Wat is een passagier met beperkte mobiliteit?
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Superlange rijen en rustige momenten: hoe druk het is op Schiphol, verschilt van uur tot uur. Waar het volgens een medewerker in vertrekhal 1 rond 06.00 uur 'echt gekkenhuis' was, waren de meeste hele lange rijen in de vertrekhallen tussen 08.00 en 09.00 uur verdwenen.
Als je online incheckt voor jouw vlucht kun je thuis zelf jouw boardingpass opslaan in een handige app (wallet bijvoorbeeld) of openen vanuit jouw mail wanneer je de boardingpass nodig hebt. Als je alleen met handbagage reist, kun je meteen doorlopen naar de security check.
Transavia heeft het inchecken van ruimbagage geautomatiseerd. Dit is ideaal als je online hebt ingecheckt. Wanneer je ruimbagage meeneemt, lever je deze in bij de selfservice bagage drop-off balie. Dit staat op het vliegveld goed aangegeven.
Je kunt sowieso vooraf via internet inchecken bij de meeste maatschappijen. Vaak kan dat vanaf 24 tot 30 uur vooraf. Blijven de koffers over. Als je met Corendon of Transavia vliegt dan kun je je koffers vooruit sturen en die door PostNL in laten checken.
Ingeval van een vlucht met een connected afhandeling bedraagt de verschuldigde basisvergoeding naar gewicht voor een landing dan wel een start: a. voor vliegtuigen met een gewicht tot en met 20.000 kg MTOW € 74,60; b. voor vliegtuigen met een gewicht van meer dan 20.000 kg € 3,73 per 1.000 kg (of gedeelte daarvan).
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)