Reizen met je betaalpas is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.
Het is heel simpel: je houdt gewoon je betaalpas, creditcard of mobiel tegen de kaartlezer aan om in of uit te checken. Net als je OV-chipkaart. Zo gepiept.
Betaal ik meer als ik met mijn betaalpas in- en uitcheck? Nee hoor! Een rit met je betaalpas kost evenveel als een reis met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Dan reis je tweede klas en de prijs is gelijk aan het reizen met de OV-chipkaart. Je kunt niet meerdere personen op één betaalpas in laten checken. Ieder checkt dus in en uit met eigen betaalpas. Check altijd op dezelfde manier in en uit.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Testen van uw Debit Card na activering
Om dit te doen, kunt u een kleine transactie uitvoeren, online of bij een geldautomaat, of u kunt uw banksaldo controleren om te zien of het goed werkt.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur.
Net zoals bij de OV-chipkaart. U bent nu ingecheckt. Geef de betaalpas (of de kaart op uw smartphone) aan de conducteur als deze controleert.De controleur houdt deze tegen een scanner en ziet dat u reist met een betaalpas.
Nooit meer de trein missen omdat je geen saldo op je ov-chipkaart hebt staan. Reizigers kunnen vanaf vandaag ook bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) in het hele land inchecken met hun bankpas. Het kon sinds het nieuwe jaar al in veel bussen en trams.
Een creditcard is mogelijk niet absoluut noodzakelijk voor uw hotelverblijf. De meeste hotels accepteren creditcards en debitcards , en dit is een normale vereiste om 2 redenen: Om de reservering te valideren: Hotels willen weten dat u op uw reservering verschijnt. Door uw kaartgegevens te nemen, krijgen hotels die zekerheid.
Reizen met OVpay en zonder ov-kaart
Het nieuwe systeem dat OVpay wordt genoemd maakt het mogelijk om te reizen met de trein zonder ov-kaart. Zo houd je bijvoorbeeld je telefoon voor de lezer om in te checken. Het is van belang dat je daarna wel weer uitcheckt met hetzelfde apparaat of de pas waarmee je hebt ingecheckt.
Alleen wordt nu niet je OV-chipkaart gescand maar je betaalpas, creditcard, mobiele telefoon of smartwatch. De conducteur ziet alleen of, waar en wanneer met de betaalpas werd ingecheckt en heeft geen inzage in je verdere persoons-, bank- of saldogegevens.
Om te controleren of uw debitcard actief is, kunt u contact opnemen met uw bank of kredietvereniging, online controleren of een geldautomaat bezoeken . Neem contact op met uw bank: Ga naar een filiaal of neem contact op met de klantenservice van uw bank voor hulp. Zij kunnen de status van uw kaart verifiëren en u indien nodig helpen deze te activeren.
Zo simpel is het. Het lijkt op contactloos betalen in de supermarkt, met dit verschil: u moet op uw bestemming weer uitchecken, net als met een OV-chipkaart. Bij een controle houdt u de betaalpas of creditkaart tegen het apparaat van de controleur.Die ziet dan of u bent ingecheckt.
U kunt uw debitcard activeren door een ATM-pincode te genereren . Voor uw gemak staat Central Bank u toe dit te doen via mobiel bankieren via de mobiele app, via de ATM-optie en via online bankieren vanaf elk apparaat of elke locatie. Vergeet niet om altijd een nieuwe veilige pincode te kiezen wanneer u uw eerste keer invoert.
Als je reist met je OV-chipkaart, betaalpas ,papieren kaartje of e-ticket, moet je altijd in- en uitchecken. Ook als je een vrij-reizen abonnement hebt. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Aan het begin van je reis houd je de OV-chipkaart of je betaalpas tegen het scherm van de kaartlezer in de bus.
Wanneer u de betaling doet, wordt het bedrag van de betaling onmiddellijk van de beschikbare fondsen van uw account afgeschreven, zodat u weet dat u dit geld niet hebt om uit te geven. Belangrijk om te weten: In sommige gevallen kan het langer duren dan de gebruikelijke 3 dagen (of 10 dagen voor internationale betalingen) voordat de verkoper de betaling verwerkt.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken.
Instaptarief. Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug.
In- en uitchecken met je betaalpas (OVpay) werkt hetzelfde als een OV-chipkaart. Bij een betaalpas hoef je geen saldo op te laden om te reizen.
In bus, tram en metro kun je inchecken zo lang het saldo op de kaart minimaal € 0,- is.