Reizen met de fiets door de Westerscheldetunnel met het combikaartje reiziger + fiets. Het is mogelijk om een fiets mee te nemen in de bus. Er zijn maximaal 2 fietsen in de bus toegestaan op de lijnen 20 en 50. Let op rolstoelen hebben altijd voorrang.
Je kunt, tegen betaling, je fiets meenemen in de Westerscheldetunnel.
Met 6,6 kilometer is de tunnel de langste van Nederland. Gemiddeld maken ruim 21.000 voertuigen er dagelijks gebruik van. Het gebruik van de tunnel is niet gratis: een enkele rit kost 5 euro voor personenauto's, 2,50 euro voor motoren en 25 euro voor vrachtwagens langer dan 12 meter.
Maximum snelheid
De Westerscheldetunnelweg is een autoweg. Op deze wegen is de maximum snelheid 100 km per uur. Dit geldt dus ook voor de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en de wegen van ons tracé.
Het gebruik van de t-tag is gratis. U betaalt alleen het verschuldigde tolgeld door middel van een prepaid tegoed. De t-tag is niet gekoppeld aan één voertuig en daarom te gebruiken in meerdere en verschillende voertuigen.
De Westerscheldetunnel is een onmisbare schakel voor de bereikbaarheid van Zeeland. Vanaf 30 december 2024 is de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenverkeer.
De Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel horen tot de veiligste tunnels in Europa.
Tunnelweetjes. Met 6,6 kilometer is de Westerscheldetunnel de langste verkeerstunnel van Nederland. Wist je bijvoorbeeld dat het diepste punt wel 60 meter onder N.A.P.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De trajectcontrole in de Westerscheldetunnel wordt uitgevoerd door het Openbaar Ministerie. Als wegbeheerder mag de N.V. Westerscheldetunnel namelijk niet op snelheid handhaven. Vragen over een boete of de trajectcontrole kunnen gesteld worden via www.openbaarministerie.nl.
Snel en makkelijk betaal je als abonnee met t-tag of contactloos met bank- of pinpas, creditcard, tankpas, smartphone of smartwatch. Contant betalen en pinnen is ook mogelijk, wanneer de kassa open is (van maandag t/m vrijdag, van ochtend- tot avondspits).
Wanneer de Tag Reader zes keer piept vóórdat u de tag heeft gebruikt, geeft dat aan dat de batterij laag is. In deze situatie is het niet mogelijk om tags te gebruiken, u kunt wel handmatig de codes invoeren.
Zodra de Silvertown tunnel open is, moet u elke keer dat u door de Blackwall of Silvertown Tunnel rijdt betalen, tenzij u of uw voertuig hiervan bent vrijgesteld . Er worden kosten in rekening gebracht van 06.00 - 22.00 uur, 7 dagen per week in beide richtingen.
Op de fiets mag je het onverplichte fietspad gebruiken. Op de snorfiets met een benzine motor mag je alleen op het onverplichte fietspad met de motor uit. Als je fiets breder dan 0,75 meter is, of als je een aanhanger achter je fiets hebt die breder is dan 0,75 meter, mag je op de rijbaan fietsen.
De Beneluxtunnel is een 1300 meter lange oeververbinding onder de Nieuwe Maas in Rotterdam en Schiedam voor motorvoertuigen (A4), fietsers en de Rotterdamse metro (Lijn C).
De Westerscheldetunnel is eigendom van de N.V.Westerscheldetunnel. Sinds 1 juli 2009 zijn de aandelen volledig in handen van Provincie Zeeland.
LÆRDALSTUNNELEN - De langste verkeerstunnel ter wereld is 24,5 km lang en ligt tussen Aurland en Lærdal. De tunnel is geopend in november 2000. Verlichting is een centrale factor - elke 6 km wordt het gebied verbreed en deze rotskamers zijn voorzien van speciale verlichting.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
Het ontwerp van de Westerscheldetunnel houdt rekening met maximaal 22 m3 lekwater (22.000 liter) per etmaal.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
Oorzaak betonschade
Westerscheldetunnel heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak. Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis.
Verwondingen door instortingen van sleuven of tunnels variëren van invaliderend tot dodelijk . Hier zijn enkele van de meest voorkomende: Verstikking en verstikking — De vallende grond wordt op u gestapeld, waardoor uw toegang tot lucht wordt afgesloten. Tegelijkertijd wordt u verpletterd door de druk van de grond (die net zoveel weegt als een compacte auto).
Om de investering van 750 miljoen euro terug te verdienen en het onderhoud te bekostigen wordt tol geheven. Dat is in 1998 door de Tweede Kamer geregeld in de Tunnelwet Westerschelde. Van wie is de NV Westerscheldetunnel? De provincie Zeeland is sinds 2009 de enige aandeelhouder van de NV.