Nee, motor kentekenplaten kunnen ook geflitst worden.
Als een motorrijder van voren wordt geflitst, krijgt hij dan een boete? In het kort: nee, niet altijd. Dat bevestigt het Duitse Bussgeldkatalog. Als de flitspaal van voren flitst, is er inderdaad geen kenteken zichtbaar van een motorfiets.
Motorrijders kunnen door meeste trajectcontroles niet worden geflitst. Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera's werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat.
Als je in Duitsland rijdt heb je als motorrijder het voordeel dat de flitspalen alleen van voren flitsen. Volgens de wet moet ook het gezicht op de foto staan als je geflitst wordt.
Minister, motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles, zo blijkt uit onderzoek. Bij trajectcontrole wordt er gewerkt met nummerplaatherkenning, maar dan wel enkel herkenning van de voorste nummerplaat.
Hoe kunt u de motor van uw voertuig gebruiken om uw snelheid te regelen? Om effectief te kunnen remmen op de motor, moet de bestuurder het voertuig laten vertragen en telkens één versnelling terugschakelen . Uiteindelijk zal het voertuig beginnen te vertragen en hoeft de bestuurder zijn remmen niet meer te gebruiken.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
De boete staat op mijn eigen naam
Log dan in met uw DigiD.U kunt de foto direct bekijken.
De flitspaalsignalering wordt verkregen door GPS, terwijl een radardetector het radarsignaal opvangt. Het gebruik en in bezit hebben van radardetectie-apparatuur is in bijna alle landen in Europa verboden. Op het gebruik en bezit van een radardetector staan hoge boetes en inbeslagname van de detector.
De politie kan een snelheidsovertreding ook vaststellen met behulp van de snelheidsmeter in de dienstauto of - motor. Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet.
Een trajectcontrole bepaalt wat de gemiddelde snelheid van een voertuig is tussen punt A en punt B. In tegenstelling tot bij een flitspaal, is het niet meer mogelijk om even te remmen en dan weer de hoge snelheid te hervatten. Bovendien is het onmogelijk de trajectcontroles te omzeilen door van rijstrook te veranderen.
Oefen met het gaspedaal constant te houden terwijl u de koppeling en de achterrem instelt om langzaam en gestaag vooruit te blijven gaan . Een lichte aanraking van de achterrem is de sleutel. Probeer alleen uw grote teen te gebruiken om de achterrem in te drukken - raak hem net aan.
Rijbewijs kwijtraken
In Nederland raak je doorgaans je rijbewijs kwijt als je meer dan 50 km/u boven de toegestane snelheid rijdt. Dit kan ook gelden bij trajectcontroles. Het is niet noodzakelijk om staande gehouden te worden om je rijbewijs te verliezen; de overtreding kan administratief worden afgehandeld.
Log in met uw DigiD
U komt dan in ons Digitaal Loket, waar u kunt controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button 'inloggen' rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u de boete opzoeken als u ingelogd bent.
Als je daar staat met je gezicht naar de achterkant van de motor, zie je het juiste perspectief. De voorkant is de tegenovergestelde kant van de motor. De linkerkant is aan je linkerkant.De rechterkant is aan je rechterkant .
Zoals gezegd kan uw rijbewijs niet direct ingevorderd worden na een flinke snelheidsovertreding vastgesteld door een flitspaal. De officier van justitie of rechter kan u achteraf wel een ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen.
Verder is het onduidelijk hoe de politie moet bewijzen dat je een flitsapp gebruikt. Voertuigen mogen niet zonder redelijk vermoeden worden doorzocht. Dit geldt natuurlijk ook voor smartphones. Het gebruik van flitsapps kan daarom nauwelijks worden gecontroleerd.
Sommige (oude) flitspalen in Duitsland hebben een rode lens voor de flitser zodat ze de weggebruikers niet verblinden.
In Duitsland is een wet goedgekeurd die het bestaande verbod op radarverklikkers uitbreidt naar de functionaliteiten die op navigatiesystemen en smartphone apps bestaan. Sommige media besluit dan voorbarig dat Waze verboden is in Duitsland en het gebruik ervan strafbaar zou zijn.
Geen autogordel dragen: 180 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 300 euro. Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor automobilisten is de boete €420 en voor bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 290,- exclusief administratiekosten.
Boete voor snelheid: termijn en herhaling
Als u een overtreding binnen een korte termijn meerdere keren begaat, dan wordt u zwaarder bestraft. Dat is ook zo voor snelheidsovertredingen: bij herhaling gaat uw boetebedrag omhoog én verzwaart het rijverbod.
Het boetebedrag is afhankelijk van hoeveel harder je scooter rijdt. Tot en met tien kilometer per uur gaat het om een boete van 60 euro. Van elf tot en met vijftien kilometer per uur gaat het om een boete van 120 euro. En bij meer dan vijftien kilometer per uur te snel gaat het om een boete van 250 euro.
Een fiets kan wel worden geflitst.Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.