Waar mag wat? In de bussen van Connexxion en Arriva mag je alleen water drinken. In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
Driegangen diner aan boord van de Dinner Train
Er zijn verschillende prijsklassen. Van € 69,00 voor een hoge zittafel tot € 94,00 voor een tafel voor twee in de 1e klasse. Daar is het diner wat luxer en uitgebreider. Een wijnarrangement boek je al voor € 15,00 (een passende wijn per gang).
De Dinner Train rit duurt ongeveer 2 uur.
In Nederland vind je een BordBistro in de IC Amsterdam-Berlijn en een BordRestaurant in de ICE Amsterdam-Frankfurt Via de reisplanner van Deutsche Bahn kun je zien of jouw trein een BordBistro of BordRestaurant heeft.
Trein vaak (iets) goedkoper dan het vliegtuig
Op andere momenten is het vliegtuig tot 7 euro goedkoper. Echter, daarbij zijn de transferkosten niet inbegrepen. Een treinkaartje Amsterdam – Schiphol kost bijvoorbeeld 4,50 euro. In Berlijn kost de transfer van de luchthaven naar de Duitse hoofdstad 3,60 euro.
De intercity naar Berlijn is een Duitse intercity die met hoge snelheid (200 km/h) naar Berlijn rijdt. Deze treinen zijn comfortabeler dan Nederlandse intercity's en zijn van veel gemakken voorzien: comfortabele stoelen, gratis bagageruimte, stopcontacten en een bord-bistro.
The Dinner Train
Van Enschede tot aan Groningen heeft iedereen de kans om in deze trein een hapje te eten. Tijdens de twee uur durende treinreis eet je een viergangenmenu aan boord, waarbij je de keuze hebt uit vis of vega.
De eerste Dinner Train vertrekt eind maart vanaf Rotterdam.Daarna volgen nog Den Haag en Zoetermeer, vervolgens is het de beurt aan Alphen. Het idee is simpel: je stapt aan boord van de trein en krijgt onderweg een diner voorgeschoteld.
We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Openbare dronkenschap is in principe verboden, tenzij anders aangegeven. Zo is het in treinen van de NS volgens de huisregels toegestaan om een alcohol houdend drankje te nuttigen mits er geen overlast wordt veroorzaakt.
Zorg voor voldoende saldo voor je reis. Minimaal € 4 voor de bus, minimaal € 10 in de regionale trein en minimaal € 20 bij de NS als je op saldo reist.
Reizen met de trein van en naar Nederland is gemiddeld anderhalf keer zo duur als reizen met het vliegtuig. Dat blijkt uit onderzoek van milieuorganisatie Greenpeace.
De trein is in Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig. Volgens Greenpeace is de trein op sommige trajecten zelfs dertig keer duurder dan het vliegtuig. Het is nochtans het vervoersmiddel dat ons moet leiden richting een duurzame toekomst.
Door Europa reizen met de trein is gemiddeld twee keer duurder dan met het vliegtuig. Dat blijkt uit onderzoek van milieuorganisatie Greenpeace.
In de avondspits is er een piek rond 17.00 uur, maar die is vooral te merken voor forenzen. Scholieren en studenten gaan al vanaf 15.15 uur op weg naar huis. Ook onderzocht het CBS in welke beroepsgroepen het vroegst gereisd werd. Werkenden in de bouw vertrekken 's ochtends als eersten.
Vaak kun je in het vliegtuig, de bus en in sommige treinen de rugleuning van je stoel naar achteren schuiven. Hoe platter je ligt, hoe makkelijker je slaapt, dus dat zal zeker helpen.
Op dinsdag en donderdag wat vaker thuiswerken: dat zou volgens de NS helpen om de drukte in de treinen tegen te gaan. Ook op de weg ziet de ANWB dat de files op dinsdag en donderdag weer op hetzelfde niveau zitten of zelfs erboven.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Gemiddeld vervoert NS 1,1 miljoen reizigers per dag, verdeeld over 4500 treinritten.
Grootschalige werkzaamheden. De Duitse spoorbeheerder DB Netz werkt deze zomer tussen Rheine en Osnabrück aan het spoor. De trein naar Berlijn wordt in die periode omgeleid via Münster Hauptbahnhof. Daardoor krijgen de meeste treinen een extra reistijd van 75 à 90 minuten.
De ICE is een duurdere trein met daardoor ook duurdere tickets. Die is daarom alleen rendabel op trajecten met veel zakelijke reizigers die bereid zijn veel te betalen omdat ze de kosten bij hun baas kunnen declareren. Die zakelijke reizigers zijn er op het traject Amsterdam-Berlijn nou juist niet zoveel.
Berlijn is een prachtige stad voor een leuke en betaalbare citytrip. De kosten Berlijn vallen enorm mee, dus de stad is geschikt voor iedereen die er een paar dagen tussenuit wilt, maar slechts een klein budget beschikbaar heeft.