Nee. Elk lek in een band, ongeacht hoe klein, moet door een gekwalificeerde professional worden gecontroleerd. Het is niet veilig om een beschadigde band opnieuw op te pompen, omdat u het risico loopt dat de band openscheurt waardoor de band snel alle lucht verliest terwijl u in de buurt bent.
Dat hangt ervan af waar en hoe groot het gat is. Als het in het loopvlak zit, kun je de band met lucht vullen totdat je bij een garage bent . Denk niet dat je er kilometers en kilometers en dagen en dagen mee kunt rijden. Als er een gat in de zijwand zit, moet je de band vervangen.
Herken een lekke band
Misschien ben je door een spijker of een stuk glas gereden. Het beste kun je het gas loslaten en naar een veilige plek rijden om te stoppen. Pas je snelheid aan en stuur naar de vluchtstrook of een vluchthaven.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
In Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is een reservewiel niet meer verplicht. Omdat de kwaliteit van autobanden namelijk veel beter is dan vroeger en omdat je met een reparatiekit vaak zelf kleine lekkages kunt oplossen.
Hoe kan ik een lekke band tijdelijk repareren zonder reserveband? U kunt een lekke band tijdelijk repareren met een lekke bandkit of een bandenplakset . Lekdichtmiddelen dichten kleine gaatjes van binnenuit, terwijl bandenplaksets gereedschap bieden om het lek te repareren.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
De Wegenwacht heeft maandelijks vele duizenden keren te maken met lekke banden. In bijna 20% van de gevallen waarbij de reserveband ontbreekt biedt het reservewiel uitkomst. In andere gevallen wordt vaak een 'prop' of 'parapluutje' gebruikt. Met een prop wordt de band van buitenaf tijdelijk gerepareerd.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
U gebruikt een draagbare luchtcompressor zoals elke luchtcompressor . Controleer de bandenspanning, start de compressor, verwijder de ventieldop van de band, plaats het mondstuk op de open ventielsteel en pomp op tot de gewenste druk.
Haal de band uit het water en markeer de plek waar het lek zit. Laat de band helemaal leeglopen en schuur de plek rondom het lek licht op. Daarna breng je de solutie aan ter grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten om de lijm te laten drogen, breng de plakker aan en druk hem goed aan.
Als u rijdt en een lekke band krijgt, trap dan niet op de rem. Verlaag uw snelheid tot 15-20 mph en ga zo snel mogelijk van de weg af naar een veilige plek . Stop niet op de weg. Als u terugkomt bij een geparkeerde auto en een lekke band ziet, kijk dan om u heen en zorg ervoor dat uw situatie er veilig uitziet.
Lekke band: Een scherp voorwerp kan een lek veroorzaken, waardoor lucht ontsnapt tijdens het pompen. Beschadigd ventiel: Een defect ventiel kan luchtverlies veroorzaken en het oppompen bemoeilijken. Verkeerd verloopnippel: Het gebruik van een onjuiste nippel kan voorkomen dat de band goed wordt opgepompt.
Een te lage bandenspanning kan leiden tot verschillende problemen, zoals:Verminderde grip op de weg, wat kan resulteren in een langere remweg en verminderde controle over het voertuig. Onregelmatige slijtage van de banden, waardoor ze sneller versleten raken en je eerder nieuwe banden moet aanschaffen.
Banden zijn je enige contact met de weg en daarom is het cruciaal dat je met de juiste bandenspanning rondrijdt. Een band verliest per maand ongeveer 0,2 bar aan druk, simpelweg omdat een rubber autoband niet luchtdicht is.
Bel voor pechhulp
Raak niet in paniek als u gestrand bent en geen reserveband hebt na een lekke band. Zelfs als u niet hebt geïnvesteerd in runflats of een bandenreparatieset, is het vinden van een veilige plek om te stoppen en hulp langs de weg in te schakelen de beste optie om weer verder te kunnen.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Als een auto niet met een reserveband wordt geleverd, is deze doorgaans uitgerust met een blik bandenafdichtmiddel en een DC-aangedreven luchtcompressor . Sommige luxe modellen worden geleverd met runflatbanden. Kleine gaatjes in het loopvlak kunnen met deze uitrusting worden verholpen.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
Bel vanaf deze veilige plek je pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht. Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112. In andere gevallen van een onveilige situatie belt u 0800-8002 (Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat).
Reservebanden zijn optioneel op veel auto's , en AAA raadt de extra investering aan bij de aankoop van een nieuw voertuig. De kosten van een reserveband kunnen lager zijn dan die van het vervangen van een kit voor afdichting/pomp, en het zal helpen uw mobiliteit te verzekeren, ongeacht de reden voor een lekke band.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
U kunt een lekke band tijdelijk repareren met producten als Fix-a-Flat, een aerosol bandenafdichtmiddel . Het kan kleine gaatjes tijdelijk dichten en de band weer oppompen, zodat u naar een reparatiewerkplaats kunt rijden.