Via de instellingen van je telefoon kun je 4G aan- of uitzetten. Pas hiervoor de netwerkmodus aan naar het gewenste netwerk: Aanzetten: zet je netwerkmodus op 4G. Uitzetten: zet je netwerkmodus op 3G en/of 2G.
Ga naar het startscherm van je toestel. Veeg met je vinger vanaf de bovenkant van het scherm omlaag. Tik op Mobiele gegevens om de functie uit te schakelen. Je kunt nu uitsluitend op internet gaan via WiFi.
Je kunt je dataverbruik beperken door mobiele data uit te schakelen, zodat er geen verbinding met internet kan gemaakt worden via het mobiele netwerk. Je kunt nog steeds wifi gebruiken, ook al is mobiele data uitgeschakeld.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Je kunt je dataverbruik beperken door mobiele data uit te schakelen, zodat er geen verbinding met internet kan gemaakt worden via het mobiele netwerk. Je kunt nog steeds wifi gebruiken, ook al is mobiele data uitgeschakeld.
Een aantal diensten komen vaker voorbij bij gebruikers die hoger MB-verbruik hebben. Video's streamen (Netflix, Ziggo Go, Videoland, YouTube, internet radio, …) Updates van apps (App Store / Google Play Store) & software-updates (iOS / Android systeem-updates).
Hoeveel data heb ik nodig? Hoeveel mb je nodig hebt, hangt sterk af van jouw eigen datagebruik. Het gemiddelde dataverbruik in Nederland ligt rond de 750 MB per maand. Bij een hoog verbruik zal je een grotere bundel van rond de 1 GB nodig hebben.
Als de wifi-verbinding zwak is, kan de telefoon automatisch overschakelen naar 4G. Dat is handig, want zo hebt u altijd een goede verbinding. Internetten via 4G gaat wel van de databundel af.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
WiFi knopje achter de modem even indrukken. Via je T-Mobile thuis account > instellingen > WiFi. Via je browser naar 192.168.1.1 gaan, inloggen met de inloggegevens die achter je modem staan en daar de WiFi uitschakelen.
Tik in Instellingen op 'Mobiel netwerk' en schakel 'Mobiele data' in of uit voor elke app (zoals Kaarten) of voorziening (zoals Wifi-assistentie) waarvoor mobiele data kunnen worden gebruikt. Als een instelling is uitgeschakeld, wordt voor die voorziening alleen wifi gebruikt.
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.
Wanneer je wifi gebruikt, verminder je ook het batterijverbruik en ondersteun je GPS-systemen om een nauwkeurige locatiebepaling te krijgen. Daarom raadt iOS aan om de wifi altijd aan te laten staan en stuurt het meldingen als je het uitschakelt.
Als je mobiele data (3g/4g) en wifi uitzet kan je nog bellen en sms'en. Als je je mobiele netwerk uitschakelt (vliegtuigstand) dan kan je niet meer bellen.
Wat jouw 4G kosten precies zullen zijn, is afhankelijk van je verbruik en provider. De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand.
Je kunt met 1000 MB ongeveer 100 minuten aan video's kijken. Dit hangt natuurlijk ook af in welke kwaliteit je de video's aan het bekijken bent. Als je video's in 720p wilt kijken dan is 1000 MB praktisch genoeg voor 100 minuten video's kijken.
Als je regelmatig muziek luistert, bijvoorbeeld via Spotify en ook veel op TikTok en YouTube zit, neem dan een bundel van minstens 10 GB per maand. Kijk je echt vaak video's en bijvoorbeeld ook live televisie op je smartphone, dan is een bundel van minimaal 20 GB op zijn plaats.
Hoe snel je MB's op gaan hangt af van wat je doet. Zo verbruik je met het laden van een foto bijvoorbeeld een stuk minder data dan bij het streamen van een filmpje of muziek. Via een datamanager krijg je meer inzicht in je verbruik. Vaak staat een datamanager al geïnstalleerd op je telefoon.
Het hangt af van hoe je belt hoeveel data bellen via WhatsApp kost: WhatsApp bellen met alleen geluid kost ongeveer 740 kb per minuut. WhatsApp videobellen kost tussen de 5 en 15 MB per minuut. Dit verschilt per netwerk en beeldkwaliteit.