Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
In theorie kan het mengen van diverse olietypen geen kwaad.Toch raden wij dit ten zeerste af om problemen aan het motorblok te voorkomen. Er is niet voor niets een grote diversiteit aan olietypen met uiteenlopende kenmerken.
5W30 of 10W40 erin gooien, dat gaat eigenlijk altijd goed. Synthetisch mengen met minerale of half synthetische olie gaat ook prima, al gaan bepaalde eigenschappen er wel wat op achteruit, echter zal het nooit zo erg worden dat er schade of iets dergelijks kan ontstaan.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Het eerste getal (5) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een koude motor. Het tweede getal (30) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een warme motor. Hoe hoger het getal is, des te dikker is de olie. De 'W' staat voor winter.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
5W40 is in koude toestand dunner dan 10W40 of 15W40. Hoe lager het getal voor de W hoe dunner bij lage temperaturen. Hoe lager het getal na de W hoe dikker bij hoge temperaturen.
Oliën van een evenwaardig kwaliteitsniveau mogen met elkaar gemengd worden doch de prestaties zijn dan niet langer gegarandeerd. Beter is een volledige olieverversing uit te voeren om het kwaliteitsniveau te behouden.
Kies je de verkeerde motorolie, dan kun je de motor blijvend beschadigen. Maak gebruik van advies op maat als je geen idee hebt welke motorolie de juiste olie is voor jouw auto? Je kunt zoeken op kenteken of slim zoeken door merk en type in te voeren.
Alleen loopt de kwaliteit van de aangeboden motoroliën sterk uiteen. De ene olie is de andere niet. Motorolie van hogere kwaliteit heeft een langere, stabiele levensduur. Goedkope motorolie verliest eerder zijn eigenschappen en moet sneller ververst worden om de motor in optimale conditie te houden.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Een olie die een andere viscositeit (dikte) en samenstelling heeft, zal niet direct tot motorschade leiden, maar de specificaties worden niet voor niets opgegeven. 10W40 half synthetisch wordt niet voorgeschreven voor deze auto en hoort er simpelweg niet in.
De motorolie 5W30 is een zogenaamde multigrade olie en kan in de zomer en in de winter gebruikt worden. Deze olie is geschikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. De 5W olie kun je in de winter gebruiken tot een temperatuur van ongeveer -25 °C.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
Kan geen kwaad. Als het geen liters zijn, en beiden dezelfde specs hebben.
Of u nu een lichte benzine- of dieselmotor heeft, 5w30 is vaak de aanbevolen motorolie om te gebruiken omdat het stroomt gemakkelijker bij winterse temperaturen. Tegelijkertijd kan het een veilige viscositeit behouden wanneer de motor hard aan het werk is in de zomerse hitte.
De Mobil 1 Mobil Super™ 3000 Formula V 5W-30 is een van de hoogst presterende motorolie met een erg laag asgehalte. Hierdoor voldoet de motorolie aan de veeleisende vereisten voor een langere levensduur. Ook zorgt deze motorolie voor brandstofbesparing en een goede motor reinheid.
Hogere viscositeit
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
De 10W of 5W geeft de verpompbaarheid van de olie bij koude temperatuur weer. Deze verpompbaarheid is, tot nu toe, gemeten tussen 25W en 0W. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius.