Staat de motor niet op eigen terrein? Check dan wat er wel of niet mag in jouw gemeente, het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen de stoep vol parkeert. Wij raden af om je motor buiten te laten staan. Zelfs met een motorhoes is de motor minder beschermt tegen vorst en wind.
In principe kun je je motor ook in de buitenlucht – gewoon voor de deur van je huis - stallen. Maar houd er rekening mee dat buiten stallen van je motor de levensduur flink kan beperken.
Dat ligt eraan, Als je zo'n buitje hebt in de zomer, kun je hem beter nat laten regenen dan dat je er een hoes overheen doet. Als het regenwater namelijk verdampt komt de waterdamp onder de hoes in te zitten. Om de een of andere reden gaat hij dan sneller roesten dan als hij gewoon in de regen staat.
Het meest ideale is om de motor met de banden van de grond weg te zetten. Dit kan je doen met de eventuele middenbok en anders met paddockstands. Heb je dit niet ter beschikking pomp de banden dan goed op tot 2.8 bar zodat de kans op plat loopvlak wordt verminderd.
Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen. Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen. Voor je helm is een pinlock vizier aan te raden. Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Reken hierbij op prijzen variërend tussen de 50 euro tot 100 euro per maand. Een andere oplossing is het kiezen van een winterstalling bij een motorwinkel. Goedhart Motoren rekent bijvoorbeeld 12,50 euro per week aan stallingskosten en dat is wekelijks opzegbaar.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Voor een goede bescherming van uw motor buiten is een echt waterdichte motorhoes een must, deze hoes houd uw motor 100% droog en voorkomt roestvorming, om eventuele condensvorming weg te kunnen ventileren is een motorhoes met goede ventilatieopeningen nodig..
Kort weerbericht Motor
Het is bewolkt, maar de zon kan af en toe tevoorschijn komen in Motor. De temperatuur stijgt naar een graad of 23.4. Er waait een zwakke noordelijke wind.
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid. Overmatig stationair draaien kan ook een opeenhoping van koolstofresten in de motor van een vrachtwagen tot gevolg hebben.
Tanken terwijl de motor draait
Statische elektriciteit die wordt gegenereerd wanneer de motor draait, kan brandstofdampen doen ontbranden. Niet voor niets hebben de meeste tankstations een bord met de tekst 'Motor uit'.
Het is belangrijk om voldoende afstand te houden ten opzichte van uw voorganger. De remweg is reactietijd + de tijd die uw auto nodig heeft om tot stilstand te komen. Naarmate u sneller rijdt wordt de remweg langer. De vuistregel is om 2 seconden afstand te houden ten opzichte van uw voorganger.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Temperatuur tot 1050 ⁰C
De uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor ligt hoger dan de uitlaatgastemperatuur van een dieselmotor. Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.