Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
U vraagt of een benzineauto geschikt kan maken voor het rijden op waterstof. Waterstof kan zowel in een verbrandingsmotor als in een brandstofcel gebruikt worden voor de aandrijving van voertuigen.
Hoewel waterstof een lekker explosief goedje is, kiezen de meeste autofabrikanten (oké, welgeteld twee) ervoor om brandstofceltechniek te gebruiken voor hun waterstofauto's. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, waarna de aandrijving van een elektromotor komt.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Zo vraagt New Electric 12.500 tot 17.500 euro voor het elektrificeren van een auto tot 750 kg (zoals de Mini). Tenminste, als je een actieradius van 200 kilometer oké vindt. Je kunt al klaar zijn voor 10 à 15 mille, als je denkt dat je aan een bereik van 100 kilometer genoeg hebt.
Al met al is waterstof geen geschikte brandstof om onze personenauto's op te laten rijden. De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden.
De meeteenheid van waterstof is niet een liter, zoals bij benzine, maar een kilo. De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Er moet nog veel gebeuren om de brandstof in de mobiliteit te veranderen voor 2050, maar als we allemaal veranderen dan is het wellicht haalbaar. Volgens Erik Büthker is zon een belangrijke energieleverancier. We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV.
De volledig elektrische auto is in 2021 in elke straat wel terug te zien. De technieken zijn de laatste jaren snel ontwikkeld en steeds meer modellen leggen een afstand van 500-600km af op een volle accu. Er zijn ook automerken die andere schone technieken ontwikkeld hebben.
Waterstof maken met elektrolyse
Zeer eenvoudig uitgelegd jaagt men elektriciteit door water (H20) en daarbij wordt zuurstof en waterstofgas gevormd.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
Wat kost waterstof? Waterstof reken je niet af per liter, maar per kilo. Aan de pomp betaal je gemiddeld tien euro per kilo. Er gaat zo'n vijf tot zes kilo in een waterstofauto.
Maar het automerk Toyota is het eindelijk gelukt: de waterstofauto Mirai is een feit. Wat moet je weten over waterstofauto's? Echt goedkoop kun je de waterstofauto Toyota Mirai met zo'n 60.000 euro (nog) niet noemen, maar het rijden op waterstof is met deze auto wel een stapje dichterbij gekomen.
Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van elektriciteit is dat u ''gewoon'' kunt tanken en dat dit net zo snel gaat als brandstof tanken. Het laden van een elektrische auto kost namelijk erg veel tijd en deze auto's hebben ook nog eens een beperkte actieradius van maar zo'n 200 tot 400km.
Waterstof is oneindig beschikbaar
Waterstof in bruikbare vorm komt niet in de natuur voor, maar moet gemaakt worden. Het is dus geen energiebron, maar een energiedrager. Waterstof kunnen we op verschillende manieren maken, zoals met aardgas of groene elektriciteit.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas. Maar we hebben nu nog voornamelijk te maken met 'grijze' waterstof, die niet duurzaam geproduceerd wordt. Die waterstof zal straks zeker niet door de leidingen gaan om als brandstof te dienen voor uw cv-ketel.
Hierdoor gaat de brandstofcel van de Toyota Mirai even lang mee als de auto zelf. Bovendien heeft hij vijf jaar of tot 200.000 kilometer garantie, En mocht je waterstofauto aan eind van zijn levensduur zijn, dan heeft Toyota een innameplan voor de brandstofcelstapel.
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype gepresenteerd van een waterstofketel. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft.
Waterstofauto gevaarlijk? Bij waterstofauto's is uiteraard veiligheid gewaarborgd. De tanks voor waterstof zijn zeer sterk en bestand tegen de impact van zeer zware crashes. De tank is vele malen sterker dan die van benzine, omdat die immers ook de hoge druk (tot 700 bar) van waterstof moet weerstaan.
De Franse startup doet de hele metamorfose van traditionele benzinewagen naar elektrisch voertuig in minder dan een dag. Ze laten de originele versnellingspook en versnellingsbak zitten en installeren een stopcontact op de plek van je benzinedop.
Het ombouwen van diesel naar elektrisch is kostbaar maar de terugverdientijd is kort, gemiddeld zo'n zeven jaar. En met de alsmaar stijgende brandstofprijzen, misschien wel sneller. Daarnaast heb je ook een betere positie bij aanbestedingen, zo houd je je positie en ben je je concurrentie voor.
Transition-One is het eerste bedrijf dat op grotere schaal moderne auto's wil ombouwen tot elektrische auto's. Tot nu toe zien we vooral bedrijven die het doen met klassiekers. Dit gebeurt op kleine schaal en tegen vrij hoge prijzen.