Een metrokaartje is geldig op de metro, op alle bussen en op de RER binnen de stadsgrenzen van Parijs. De eerste metro vertrekt meestal om ongeveer 5.30 uur en de laatste om 1.15 uur. Op vrijdag en zaterdag ongeveer een uur later. De metro in Parijs kent 16 lijnen die allemaal ondergronds lopen.
De metro rijdt alleen in het centrum van Parijs (binnen de ring). De RER rijdt vanuit het centrum van Parijs naar de voorsteden (dus buiten de ring). Ze lijken erg op elkaar, maar het grote verschil tussen de RER en de metro is de afstand tussen de stations en de snelheid.
Met het Metro-Trein-RER-ticket kunt u over spoorlijnen in de regio Île-de-France reizen . Dit ticket is geldig voor reizen met de metro, RER, voorstadstrein, kabelbaan en sneltram (T11, T12 en T13), binnen een limiet van twee uur en zonder het netwerk te verlaten.
Vanaf 1 januari 2025 geldt een vast tarief voor reizen met de metro, RER, regionale treinen, bussen en trams in Parijs en de regio Île-de-France. Een enkel ticket kost 2,50€ voor de metro/RER en 2€ voor de bus/tram (of 2,50€ bij aankoop in de bus/tram), ongeacht het aantal zones dat je doorkruist.
In de metro kunt u met uw t+ ticket op het hele netwerk reizen.In de RER kunt u met uw t+ ticket alleen binnen Parijs reizen . Voor reizen buiten Parijs is de aankoop van een point-to-point ticket (Île-de-France ticket) vereist, waarvan de prijs wordt berekend op basis van station-tot-station.
De RER. De RER (Réseau Express Régional) is de Parijse treindienst naar de voorsteden. De treinen zijn vergelijkbaar met metro's en rijden deels ondergronds en deels bovengronds. De RER is de beste manier om vanuit het centrum van Parijs naar Disneyland of vliegveld Charles de Gaulle te komen.
De RER-lijnen (Réseau Express Régional of Regional Express Network) onderscheiden zich van andere treinlijnen doordat ze niet eindigen in Parijs. Ze doorkruisen de hoofdstad ondergronds , zodat passagiers van de ene kant van de regio naar de andere kunnen reizen op dezelfde lijn.
Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.
Respiratory Exchange Ratio (RER) is de verhouding tussen het volume CO2 dat door het lichaam wordt geproduceerd en de hoeveelheid O2 die wordt verbruikt . Deze waarde van deze verhouding geeft ons een indicatie of het lichaam aeroob of anaeroob functioneert.
Je kunt een metro ticket voor Disneyland Parijs kopen bij de automaten bij het metrostation (of RER station). Of via de Île-de-France Mobilités app. Je kunt ze dan op je Navigo pas of op je telefoon laden.
Met de Bonjour RATP-applicatie kunt u de volgende tickets kopen, of u deze nu op een Navigo-pas laadt of op een Android- of iOS-telefoon: Metro-trein-RER-ticket . Bus-tramticket. OrlyBus- of RoissyBus-ticket.
Hoeveel kost de trein van CDG naar Parijs? RER B-treinen naar het stadscentrum worden beschouwd als een goedkoop alternatief. Een enkeltje voor volwassen passagiers kost 11,80€/11,80$ en kan ook worden gebruikt voor metro-overstappen binnen een tijdsbestek van 90 minuten.
Losse kaartjes voor de metro en bus
U kunt er betalen met muntgeld, bankpas en creditcard. U moet rekening houden met een wachtrij voor deze automaten. RATP is aan het overstappen op digitale kaartjes, de papieren kaartjes zullen op termijn verdwijnen.
De metropas bestaat uit een eenvoudig ticket, geen foto vereist . Het biedt reizen in Parijs (zonder limiet) op het transportsysteem inclusief metro, RER (regionale sneltreinen), bus, tram, voorstedelijke Transilien SNCF-treinen, Montmartre-kabelbaan, Noctambus, Optile-bussysteem en Montmartrobus.
Metro in Parijs
De metro is een praktisch vervoermiddel. Er is één kaartje, dat je voor alle lijnen kunt gebruiken. Ze zijn per stuk te koop, maar handiger is per tien, een carnet. (In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas.
Met een t+ ticket kunt u reizen met de metro (met uitzondering van station Aéroport d'Orly op metrolijn 14), RER-lijnen (binnen zone 1) , buslijnen van Île-de-France (met uitzondering van Orlybus en RoissyBus), tramlijnen (met uitzondering van tramlijnen T11, T12 en T13) en de kabelbaan van Montmartre.
Het RER (Regionaal Express Netwerk)
Voor de RER zijn de tickets en tarieven hetzelfde als die van de metro, op voorwaarde dat u alleen binnen Parijs intramuraal reist . Verder moet u een ticket of pas hebben, waarvan de prijs de reis naar uw bestemming in de regio Ile-de-France dekt.
Enkeltje Métro-Trein-RER voor €2,50: alles wat je moet weten voor de verandering op 1 januari. Vanaf 1 januari 2025 vervangt één enkel ticket van € 2,50 de verschillende tarieven die momenteel gelden voor reizen met de metro, RER en regionale treinen in de hele regio Île-de-France.
RER-waarden tussen 0,7 en 1 duiden op een mix van koolhydraten en vet als energiebron. Als de waarde groter is dan 1, duidt dit op anaërobe ademhaling , wat optreedt wanneer er meer koolstofdioxide wordt geproduceerd dan zuurstof wordt verbruikt.
Parijs is een grote stad, RER en metro zijn net zo veilig als in elke andere grote stad . Ik heb geen problemen met RER of metro, maar ik raad je wel aan om op je spullen te letten (ik rijd altijd met mijn rugzak voorop).
Het Réseau express régional (RER, letterlijk "regionaal expresnetwerk") is een merknaam van de regionale voorstadstreinen die het centrum van Parijs verbinden met de voorsteden, enigszins te vergelijken met de S-Bahn in Duitsland of het GEN in Brussel.
Ook volgende buurten in Parijs zijn niet echt veilig en te vermijden: de buurt rond Quartier Barbès, Château Rouge, Château d'eau, Saint-Denis, Le bois de Boulogne, Le boulevard de Clichy, de Chinese wijk en La porte de Clignancourt.
Enkele van de belangrijkste RER-stations in Parijs zijn St-Michel, Charles de Gaulle-Etoile, Auber, Les Halles en alle treinstations zoals Gare de Lyon en Gare Montparnasse .
De metropas voor Parijs (deze geldt ook voor RER, tram en bus) is onlangs gemoderniseerd. Waar je tot een paar jaar geleden nog papieren kaartjes kocht, schaf je nu een plastic pasje aan: de Navigo Easy. De pas is te koop bij de balie op alle grote metrostations. Je betaalt eenmalig € 2,00 voor de aanschaf.
Parijs is verdeeld in vijf zones: zones 1-3 zijn het stadscentrum en de nabijgelegen buitenwijken, en zones 4-5 liggen verder weg, zoals Versailles en Disneyland.