Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Tegenwoordig wel, zolang dat kenteken nog geldig is of met een maximale duur van 14 dagen. U moet online via de Belastingdienst een ontheffing daarvoor aanvragen. Wanneer u een zogenoemde vrijstelling bij kort gebruik auto of motor in Nederland aanvraagt, mag u dus tijdelijk legaal met dit kenteken in Nederland rijden.
Je kunt geen buitenlandse auto verzekeren in Nederland zolang de auto een buitenlands kenteken heeft. Ben je maar tijdelijk in Nederland, dan is je buitenlandse autoverzekering gewoon geldig. Woon je Nederland? Dan moet je de auto overschrijven op een Nederlandse kenteken.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Een Duits kenteken is een kenteken van een voertuig uit Duitsland. Het bestaat uit cijfers en letters. Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district). Overheidsinstanties hebben soms een eigen letter, zoals de Y (Bundeswehr).
In principe kunt u uw auto ook verzekeren in een ander land dan het land waar u woont.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
Het is niet mogelijk om je auto te verzekeren zonder kenteken. Als je een kenteken hebt ontvangen van de Rijksdienst voor Wegverkeer – RDW- kun je pas officieel een autoverzekering afsluiten. Ook heb je een meldcode nodig. Daarnaast kun je geen auto verzekeren op basis van het chassisnummer of het model.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
De kosten voor de tenaamstelling van een auto bedragen, inclusief identiteitsvaststelling en administratieve handelingen € 10,75. Inschrijving in het kentekenregister, oftewel het verstrekken van de kentekencard, kost € 42,65.
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Valt jouw reisbestemming buiten de geografische dekking van jouw mutualiteit of ben je op zoek naar extra bescherming? Dan valt een bijkomende wereldwijde reisbijstandsverzekering aan te raden. Die polis kent veelal een hoger plafond voor de vergoeding van medische kosten.
Belasting aangifte regelen
Je bent verplicht om de rest-BPM te betalen van jouw nieuwe auto uit Duitsland. Normaliter wordt in Nederland deze aangifte gedaan door de importeur en deze betaald deze de BPM. Na de keuring bij de RDW ontvang je een formulier: Formulier t.b.v. BPM-aangifte.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Alle voertuigen die de weg op gaan hebben een kentekenplaat. Alleen de kentekens van auto's mag je zelf kiezen.
Duitse kentekens zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder. Als een auto dus wordt verkocht, dan gaat het kenteken niet mee naar de volgende eigenaar. De nummerplaat bestaat uit een code van letters en cijfers. Allereerst komt de lettercode van de Landkreis, ook wel Kreis genoemd.
Duitse kentekenpapieren
De allerbelangrijkste papieren die je bij je Duitse auto dient te krijgen is het Duitse kentekenbewijs. Dit kentekenbewijs bestaat uit twee papieren delen, deze zijn groen van kleur. In Nederland noemen we dit samen vaak de Fahrzeugbrief. Dit is echter niet helemaal juist.