Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Mazout heeft gelijkwaardige eigenschappen als diesel maar is niet precies hetzelfde. Mazout heeft een zwavelgehalte van 1000 ppm en diesel 10 ppm. Daarnaast is mazout niet geschikt als brandstof voor verbrandingsmotoren.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Gasolie diesel is een brandstof die wordt afgeleid van petroleum, net zoals gewone mazout trouwens.
Sinds 1 januari 2016 echter is het verschil in zwavelgehalte tussen mazout extra en traditionele stookolie zeer klein geworden Het gehalte is verlaagd van 1000 ppm naar 50 ppm maximum voor de traditionele huisbrandolie, terwijl mazout extra een gehalte van 10 ppm heeft.
De goedkoopste mazoutleverancier
Mazoutvoordeel.be is al meer dan 5 jaar dé referentie voor de goedkoopste mazoutprijzen. Naast de scherpste mazoutprijs, profiteert u ook van al deze voordelen. Mazout leveren vanaf 600L Wij vullen uw mazouttank reeds vanaf 600 liter.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen heeft de brandstof een lager accijnstarrief. Om het onderscheid te maken, wordt er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 is er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Vroeger werd er wel eens een bepaald percentage petroleum bij de dieselbrandstof toegevoegd om te beletten dat deze stolde bij vriestemperaturen (paraffinevlokken), nu met de nieuwe diesels is het niet meer aan te raden om dit te doen, men voegt bij de diesel andere additieven om mazout vloeibaar te houden tot ongeveer ...
De dagprijs van stookolie bedraagt 0,6721 euro per liter voor een levering van minstens 2.000 liter en 0,7018 euro per liter voor kleinere bestellingen.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De stof is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De prijs is echter afhankelijk van de leverancier en de soort biobrandstof. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter.
Elke tractor die niet vrijgesteld is van een periodieke technische keuring, moet op witte diesel rijden. Ook tractoren die wel vrijgesteld zijn van de periodieke technische keuring maar die uitsluitend voor bouwwerkzaamheden worden gebruikt, moeten witte diesel tanken.
Rode diesel is diesel of gasolie die onder een lager accijnstarief valt. Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig.