Iedereen kan een podcast maken door minimaal de volgende stappen uit te voeren: Een concept bedenken (onderwerp, naam, format en duur van elke aflevering). Beeldmateriaal ontwerpen en een beschrijving maken om je podcast in de markt te zetten. Audiobestanden opnemen en bewerken (bijvoorbeeld mp3's).
Hoewel je altijd ergens moet beginnen, werkt 'zomaar' een podcast starten niet. Je wilt natuurlijk wel dat de podcast aansluit op je positionering en in lijn is met je merkverhaal.
De kosten van een podcast lopen vrij uiteen van bedrijf tot bedrijf. Je kunt rekenen tussen de € 10 en € 30 euro per 5 minuten editing ruw materiaal voor een standaard podcast bewerking.
Je kunt er gratis naar luisteren, maar het hoeft ook niets te kosten om ze te maken. Je kunt een gratis hostingservice en gratis audiosoftware gebruiken en je podcast kosteloos uploaden op websites als Apple Podcasts, Spotify en Google Podcasts.
Als je reeds bestaande audio hebt (zoals een bewerkte podcast, interview of spraakmemo) kun je je audiobestanden uploaden naar je Spotify for Podcasters-account om nieuwe afleveringen van je podcast te maken. Je kunt ook kijken hoe je videoafleveringen moet uploaden als je een videopodcast hebt of wil maken.
Opbrengsten van streaming
Spotify betaalt per 1.000 streams 3 tot 4 euro, dit bedrag kan variëren. Voor onze berekening gaan we uit van 3,50 euro per 1.000 streams. Stel dat je 1 miljoen streams haalt, dan krijg je dus 3.500 euro.
Net zoals bij 'normale liedjes' krijg je ongeveer 0,004 euro per stream. Mocht je 100.000 luisteraars op één podcast hebben, verdien je hier dus 400 euro mee. Daar word je niet rijk van, maar je kunt in een podcast wel andere verdienmodellen betrekking. Je kunt je bijvoorbeeld laten sponsoren door een bedrijf.
Gemiddeld duren podcasts tien minuten tot een uur.
Wat heb je nodig om een podcast te kunnen publiceren? De twee belangrijkste dingen die je nodig hebt om een podcast te publiceren, zijn natuurlijk een audiobestand en een contract met een distributiepartij: een podcasthostingbedrijf. Je krijgt een podcastkanaal en daarin publiceer je je afleveringen.
Als je een videovergadering wil opnemen voor een podcast, wil je de andere sprekers via je koptelefoon horen en niet via je speakers. Anders kan het geluid van de speakers namelijk opgepikt worden door je microfoon en opnieuw worden opgenomen. Door een koptelefoon te dragen, voorkom je feedback.
Sommigen zijn standaard 10 tot 15 minuten, andere onderwerpen lopen op naar 2 uur of meer per aflevering. Maar als de respondenten toch iets terug geven over de ideale lengte van een podcast, dan is het meest gegeven antwoord: drie kwartier tot 1 uur.
Je kan de podcast vervolgens afsluiten met je vaste muziek. Je kan die ook al een beetje laten lopen aan het einde van het gesprek, zodat de luisteraar weet dat het einde in zicht is. Heel cliche: maar bedank ook je luisteraar voor het luisteren. Hierdoor zal hij/zij zich gewaardeerd voelen.
Het geld verdienen met een podcast is eigenlijk heel goed vergelijkbaar met het verdienmodel achter sommige bloggers of vloggers. Zij die voor de kost content schrijven of video's maken. Vaak krijgen zij een bepaalde vergoeding per aantal bezoekers of kijkers. En zo werkt het ook veelal in de podcastwereld.
Streamingsdienst Spotify (in Nederland de belangrijkste partij) betaalt gemiddeld 0,003 tot 0,004 euro per stream. Dat betekent dat je per 1000 streams 3 tot 4 euro verdient. Met 1 miljoen streams komt er dan ergens tussen de 3000 en 4000 euro binnen.
YouTube betaalt je dan ongeveer 0,001 tot 0,01 cent per weergave. Reken dus op 1 tot 10 euro per duizend views, al ligt het werkelijke gemiddelde eerder tussen de 3 en 5 euro per 1.000 views.
Een gemiddeld grote Nederlandse YouTuber van zo'n 100.000 abo's en een miljoen views per maand, krijgt dan 1000 euro per maand uitbetaald.
Zijn ruwe rekensom: „Bij 1 miljard streams, zoals in het geval van Arcade , gaat het om maximaal 4 miljoen euro aan streaming-inkomsten”, zegt Smit. „Hiervan gaat ongeveer 10 procent naar de auteursrechthebbenden (componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers).
Je moet een abonnement hebben om die podcasts te beluisteren. Spotify koopt ook bestaande podcasts op en plaatst die vervolgens achter een betaalmuur. Daarmee veranderen deze podcasts van open en gratis naar betaald.
Als je podcast eenmaal is aangemeld bij populaire platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Stitcher krijg je toegang tot allerhande analytics over je podcast. Zo kun je onder meer zien op welk tijdstip je publiek luistert, waar (op dorps- of stadsniveau), de gemiddelde leeftijd en via welk device ze luisteren.