Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Waar kan ik controleren of mijn voertuig geschikt is voor Euro 95 E10? Op de website www.e10check.nl kan je controleren of je voertuig geschikt is voor deze benzine.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Dan zit er bij het tankklepje een sticker die aangeeft of je E10 mag tanken. Als je geen sticker hebt, kun je ook in het instructieboekje van je auto kijken of je merk invullen op E10check.nl. Als je auto niet tegen E10 kan dan zit er niks anders op en moet je helaas E5 of de duurdere Euro98 benzine tanken.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Per ongeluk een keer E10 tanken is zeker niet schadelijk voor je auto.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto's het geval. Bij deze auto's kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen.
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Euro 95 in vergelijking met Euro 98
Euro 95 benzine werkt goed. Als je motor echter sterk krachtig is, zal deze zeker een hogere druk gebruiken. Daarom kan euro 95 het misschien niet weerstaan. Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming.
Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Hoe herken je Euro 95? Voor benzine is het ezelsbruggetje simpel. Euro 95 wordt namelijk E5 of E10. De E staat daarbij voor bio-Ethanol en het cijfer er achter voor het percentage bio-ethanol bij de benzine, dus 5 of 10%.
Welke brandstof voor jouw huidige auto het meest geschikt is, staat in het instructieboekje. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de verschillende soorten autobrandstof.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper. Daarnaast is er ook nog SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit betreft een reguliere premium brandfstof (geen E10 variant).
De E-aanduiding geeft het maximaal aanwezige percentage ethanol in de brandstof weer. E10 houdt dus in dat er tot tien procent ethanol in de brandstof zit die uit het betreffende vulpistool komt. Voorheen was dat tot maximaal vijf procent normaal en dat heet E5. En dat is het verschil tussen E5 en E10 benzine.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
In Duitsland wordt Euro95 vervangen door E10. Deze brandstof heeft 10% bio-ethanol en is beter voor het milieu, maar minder goed voor auto's van voor 2006. Deze kunnen erdoor kapot gaan. Het kan beter zijn om in dat geval Super Plus 98 te tanken.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Benzine met een octaangetal van 98 is daarom de betere brandstof voor oudere auto's en ook voor sportauto's die topprestaties moeten leveren. Benzineprijzen blijven alsmaar wisselen, tot irritatie van autorijdend Nederland (video):
Staat uw merk er niet tussen en wordt nabij de tankklep of in het instructieboekje niets gezegd over E10? Dan adviseren wij u, uw leverancier te vragen of uw voertuig geschikt is voor E10. Indien u niet weet of uw voertuig geschikt is voor E10, adviseren wij u een benzine E5 met zelfde of hogere octaangetal te tanken.
Shell V-Power reinigt nu 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en/of brandstofinjectoren1 en herstelt daardoor tot 100% van de motorprestaties. Door altijd Shell V-Power te gebruiken kies je voor onze beste reiniging en bescherming van je motor.