Je mag als werknemer niet weigeren de door de werkgever gestuurde controlearts te ontvangen of je te laten onderzoeken. Doe je dat toch, dan kun je je gewaarborgd loon verliezen. De controle mag wel alleen gebeuren door een erkende controlearts.
Een zieke werknemer wordt in principe gewoon doorbetaald, ook op baaldagen, dankzij het recht op gewaarborgd loon.
Sinds eind vorig jaar kan je als werkgever geen ziektebriefje meer vragen aan je werknemers voor de eerste ziektedag. Je werknemers kunnen zo maximaal drie keer per jaar afwezig blijven.
Wat als mijn werkgever mijn ziekmelding niet accepteert? Uw werkgever mag uw ziekmelding niet weigeren. Als hij twijfelt of u ziek bent, moet hij een bedrijfsarts inschakelen. Want alleen een bedrijfsarts mag bepalen of u ziek bent of niet.
Een 'baaldag' wordt in de volksmond wel eens gebruikt om aan te geven dat iemand zich die dag niet zo lekker voelt, slecht zit in zijn of haar vel en eventueel zelfs bepaalde medische klachten heeft waardoor hij zich in de onmogelijkheid bevindt om werk te verrichten voor zijn werkgever.
Het is niet wettelijk bepaald dat werknemers tijdens of na hun afwezigheid een medisch attest moeten indienen, in tegenstelling tot de verwittigingsplicht. In je arbeidsreglement of cao vermeld je of het in jouw onderneming al dan niet verplicht is om een doktersbriefje voor te leggen.
Ja, je werkgever mag je bellen als je ziek bent. Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Geen ontslag tijdens ziekte
Als u ziek bent, mag uw werkgever u niet ontslaan. Er zijn uitzonderingen. Ontslag tijdens ziekte mag bijvoorbeeld wel: bij ontslag op staande voet.
Key takeaways. Je bepaalt zelf of je te ziek bent om te werken. Je werkgever mag hier niet zelf over oordelen en kan je ziekmelding dus niet weigeren. Je werkgever kan een bedrijfsarts inschakelen.
Vanaf 28 november 2022 zal dat niet meer voor elke ziektedag kunnen. Zodra de wet in werking treedt, moeten je werknemers je voor één dag ziekte geen medisch attest meer bezorgen. Ze kunnen er ook voor opteren om voor de eerste dag van een langere ziekteperiode geen attest te bezorgen.
Om mee te beginnen, er bestaat geen wettelijke definitie van de term 'frequent ziekteverzuim'. In veel organisaties geldt echter de gouden regel dat 3 of meer ziekmeldingen per jaar als frequent worden beschouwd.
Ben je slechts 1 dag afwezig? Dan moet je geen ziekteattest indienen.Je meldt wel je ziekte aan je leidinggevende die dit registreert in Vlimpers.
Uw werkgever betaalt maximaal 2 jaar uw loon door als u ziek bent. Na 2 jaar ziekte heeft u misschien recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA-uitkering). UWV bekijkt of u hier recht op heeft.
Als je ziek wordt tijdens het werk en naar huis moet, hoef je niet per se nog naar de dokter te gaan. Die dag wordt niet als een ziektedag aangerekend en je hebt dus geen ziekteattest nodig. Blijf je verschillende dagen afwezig wegens ziekte? Dan heb je wel een medisch attest nodig.
Vermoed je dat je te maken hebt met een burn-out? Neem contact op met je bedrijfsarts. In de Arbowet staat dat de werkgever ervoor moet zorgen dat de werknemer de bedrijfsarts kan raadplegen als hij of zij vragen heeft over de gezondheid in relatie tot werk, óók als hij of zij (nog) niet verzuimt.
Grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten of (seksuele) intimidatie, kunt u melden bij uw leidinggevende of vertrouwenspersoon. Gaat het om strafbaar gedrag, zoals aanranding? Dan kunt u aangifte doen bij de politie.
Conclusie. Hoewel je werkgever je kan vragen om op gesprek te komen tijdens ziekte, moet dit in het kader van re-integratie zijn en moet er rekening worden gehouden met je gezondheidstoestand.
Als een werknemer herhaaldelijk afwezig is of aan een langdurige aandoening lijdt waardoor hij/zij zijn/haar werk niet meer kan doen of zijn/haar rol niet meer naar behoren kan vervullen, kunt u overwegen om een schriftelijke waarschuwing te geven of zelfs om het dienstverband te beëindigen.
Het is belangrijk om als werkgever wekelijks contact te hebben met de zieke medewerker. Plan hiervoor een vaste tijd en datum in en houdt het gesprek luchtig en sociaal.
Sinds 2007 kunnen personeelsleden in een federale overheidsdienst tot twee keer per jaar een dag afwezig zijn zonder attest. Dat wordt vanaf 1 januari 2023 verhoogd naar 3 keer per jaar. Voor ziekteperiodes van meer dan één dag en voor de vierde ziekteperiode van één dag is een medisch attest vereist.
Vanaf 1 september is het verplicht snipperdagen aan te vragen via Sportlink Club. Na die datum is het alleen nog mogelijk om de verzoeken digitaal via Sportlink Club bij de KNVB in te dienen.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.