Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit.Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Om te voorkomen dat jouw scooter of brommer oververhit raakt en daardoor niet meer kan rijden, wordt de cilinder gekoeld. De cilinder van iedere scooter wordt gekoeld met behulp van een speciaal koelsysteem.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
En er kan er maar een de winnaar zijn en dat is de IXS Arctic GTX 2.0. Deze winterhandschoenen voor op de motor en/of scooter zijn fraai afgewerkt en maken gebruik van mooie materialen en is 100% waterdicht en isoleert perfect. Daarbij heeft de handschoen een goede pasvorm en zit hij gewoon erg goed.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Het 2takt principe werkt niet op jou 4takt.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Well-Known Member. een scooter kan gewoon 100 graden worden en niet stuk lopen... maar houd maar maximaal 75/80 aan , als ie daarboven komt moet je zorgen dat je dat verhelpt... dus je kunt niet aan de temperatuurmeter zien of ie kapot gaat lopen oid..
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
Beschermende motorkleding
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc: handschoenen. valhelm. jas met lange mouwen.
Beschermende kledij
Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Gebruik dan een wax of autoshampoo. De kappen maak je bij voorkeur schoon met een waterspuit, maar dit geldt niet voor het zadel. Een vochtige doek volstaat al. Voor een druppelvrij resultaat kun je de scooter het beste met de hand afdrogen.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.