De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
In tegenstelling tot een 2 takt motor is het bij een 4 takt motor niet nodig om olie toe te voegen aan de brandstof. De olie in het motorblok zorgt voor de smering van de onderdelen in de motor.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
dan kun je uitrekenen om de hoeveel tankbeurten je bij moet vullen. Een scooter smeert standaard 1:50, dus stel je hebt een 1 liter olie tankje, dan moet je om de 50 liter benzine (dus met een benzine tank van 5liter om de 10 tankbeurten) olie bijvullen.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Kan deze olie ook in 4 tact scooters ? Nee absoluut niet. Deze 5w40 is echt auto gericht en bevat extra stoffen die niet goed zijn voor de 4-takt scooter techniek. En dan heeft dat ook voornamelijk te maken met de koppeling die hierdoor kan gaan slippen.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
►Stap 1 t/m 4 zijn om de oude olie af te tappen. Laat je brommer of scooter eerst een klein beetje warm lopen. 3 à 4 minuten stationair is vaak voldoende. Hierdoor wordt de olie vloeibaarder en loopt het makkelijker en sneller uit je motorblok.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Zoals al vermeld hierboven, heeft het oliepeil geen invloed op het starten van de motor. Wel moet je op de oliedruk letten. Als de motor eenmaal draait, dan moet het oliedruk lampje uitgaan.
Als de olie namelijk op de hete delen van de motor komt, kan deze beschadigd raken. Iets wat je zeker niet wil hebben. Ook het gebruik van verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de automotor.
Veel mensen weten echter niet dat het goudgele goedje meer functies heeft dan alleen smering, namelijk ook reiniging en koeling. Een te laag oliepeil is daarom slecht voor de levensduur van je motor, laat staan als er helemaal geen olie meer in het blok zit.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Vraag: Wanneer moeten de kleppen gesteld worden? Antwoord: Ideaaliter moeten de kleppen elke 3.000km gesteld worden echter is de norm rond de 8.000 en bij 10.000 gaat u aanzienlijk verschil in verbruik merken, te lang wachten resulteert in motorblok schade.
Scooter onderhoudsbeurten
Een goed moment voor je eerste beurt is wanneer er zo'n 500 tot 1000 kilometer op de teller staat. Daarna dien je na elke 1000-3000 kilometer langs te komen voor een onderhoudsbeurt.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
Scooter met kickstart starten
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.