Tot op heden is dat onmogelijk en zijn snelheidscontroles gebaseerd op controles door stilstaande apparatuur in de berm. Vanuit rijdende voertuigen de snelheid vasstellen kan nu alleen als een overtreder in een voertuig eerst gevolgd wordt, om zo een gemiddelde snelheid vast te stellen.
Snelheidsmeting via boordsnelheidsmeter politieauto
De politie kan een snelheidsovertreding ook vaststellen met behulp van de snelheidsmeter in de dienstwagen of - motor. Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Bij een stilstaand controleapparaat met radar of detectielussen in het asfalt is de snelheid van het langsrijdende voertuig snel en precies te meten. Maar politieauto's hebben dergelijke apparatuur niet.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De snelheidsmeting kan ook plaatsvinden via de boordsnelheidsmeter van de politieauto. Dit houdt in dat de politie achter u aanrijdt en op met een gelijkblijvende afstand waarbij de op hun boordsnelheidsmeter in de politieauto de op dat moment gereden snelheid wordt afgelezen.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Vanaf 2018 gebruikt de politie vooral de Mercedes-Benz B-Klasse en de Mercedes-Benz Vito. In 2021 is de eerste Mercedes-Benz B-Klasse vervangen voor de nieuwe generatie B-klasse.
Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat. Politiemensen dragen ook steeds een legitimatiekaart (zie afbeelding) bij zich, vraag gerust om deze kaart te mogen zien alvorens je de persoon binnenlaat.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Mag dat? Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet.
Een agent kan je buiten zijn normale diensturen en als hij in burger is toch verbaliseren. Hij mag dit in gans België doen. Wil je een proces-verbaal van een politieagent betwisten, dan is dat niet zo eenvoudig. Zo'n PV heeft namelijk een bijzondere bewijswaarde als het tijdig aan jou werd bezorgd.
Ook in het donker is flitsen mogelijk. Door de bijkomende ANPR-functie, de nummerplaatherkenning, kan het toestel nagaan of het voertuig geseind staat, of het gestolen is, of de inschrijving in orde is.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Het boeteproces bij trajectcontroles gaat automatisch, dus je zou verwachten dat de envelop binnen enkele dagen binnen is. Vaak kun je de boete (inclusief foto) nog eerder al zien op de website van het CJIB. Deze boete kwam echter pas binnen in december 2021 – dat is bijna twee jaar later.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Een echte politiebeambte spreekt Nederlands en kan zich identificeren aan de hand van zijn legitimatiekaart (bankkaartformaat). Hierop staat een pasfoto, een identificatienummer en 'Politie' in de drie landstalen.
De politie heeft haar eigen legitimatiebewijs. Het belangrijkste kenmerk van het bewijs is het hologram. Als je de pas beweegt staat er afwisselend het logo van de politie, of het woord 'politie'. Voorop de pas staan de pasfoto en de naam van de agent.
In principe is het de nieuwste variant van dezelfde motor die ze nu opnieuw kopen. De tweecilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1.170 cc en levert 125 pk. Goed voor een topsnelheid van boven de 200 km/h.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.