De vloeistoffen die een defecte/ lekke koppakking kunnen veroorzaken zijn olie en koelvloeistof.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Constante blootstelling aan hoge temperaturen, hoge druk, trillingen en contact met hete vloeistoffen gedurende een bepaalde tijd zal zelfs de beste pakking of afdichting laten lekken. Behalve in zeer zeldzame gevallen van catastrofale mislukking, beginnen pakkinglekken als kleine druppels die u in eerste instantie kunt opmerken als vlekken onder uw auto.
Je auto lekt olie
Zit er geen olie meer in, rijd dan niet verder. Vul dit zelf bij, of bel de Wegenwacht. Zit er nog wel voldoende olie in, rijd dan naar de garage om je auto op olielekkage te laten controleren.
De kosten voor het vervangen van een koppakking
De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Olielekkage van de auto: reparatiekosten
De kosten voor het repareren van de olielekkage van de auto hangen af van het probleem. Eenvoudige reparaties kosten zo'n € 400.
De meest voorkomende is een lekke pakking. Bijvoorbeeld de pakking van de carterpan of het kleppendeksel. Maar de oliepomp kan ook lekkage veroorzaken door een defect. Andere mogelijke oorzaken zijn het oliefilter, een eventueel aanwezige oliekoeler, of de versnellingsbak.
Kun je doorrijden met een lekke koppakking? Het is sterk afgeraden om door te rijden met een lekke koppakking. Een lekke koppakking kan leiden tot ernstige schade aan de motor en het kan gevaarlijk zijn om met een oververhitte motor te rijden.
Smeerstoffen zijn bruinachtig, zwart en heel “smerig”. Lekkende olie is daarom heel makkelijk te herkennen. Wanneer u het op de wijsvinger neemt en met de duim uitwrijft, kunt u de smeereigenschap vaststellen. Gebruik daarvoor wel wegwerphandschoenen uit de verbandkist.
Een kleppendeksel kan olie lekken terwijl de motor draait, maar niet als de motor stilstaat . De werking van de kleppen zorgt ervoor dat er veel olie rondgaat. Als u vermoedt dat er een olielek in het kleppendeksel zit, controleer dan het oliepeil nauwkeurig totdat de bron van het olielek is gevonden en er reparaties zijn uitgevoerd.
Versleten of beschadigde oliecarterpakking
In veel gevallen zal de oliepanpakking na verloop van tijd gewoon slijten en beginnen te lekken rond de randen van de oliepan. Wees voorzichtig met het veroordelen van een oliepan, omdat olie van andere plekken kan komen, zich kan verzamelen rond de pakking en het kan laten lijken alsof de oliepan lekt.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
In het koelvloeistofreservoir heeft u een laagje olie gevonden. Dat hoort daar niet, dus ergens moet er olie bij de koelvloeistof kunnen komen door een lekkage. Dat moet op een plek zitten waar het oliekanaal vlakbij het koelsysteem zit, en dat is vaak de koppakking.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Rond de kleppendekselpakking vindt u tekenen van slijtage of schade in geval van olielekken. Controleer afdichtingen en pakkingen rond de motor: Andere afdichtingen en pakkingen kunnen ook olie lekken, waaronder de krukaskeerring, nokkenaskeerring en transmissiekeerring.
Defecte aftapplug : Als de aftapplug niet goed is vastgedraaid na het aftappen van de oude olie of als de aftapplugring of pakking defect is, kan dit lekkages veroorzaken. Beschadigde oliepan: Soms kan de oliepan tijdens het olieverversingsproces beschadigd raken, wat leidt tot lekkages.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Als een auto te veel olie verbruikt en de koelvloeistof zwart is, dan wijst dat op (ernstige) motorproblemen. Koelvloeistof hoort helder van kleur te zijn en niet donker of troebel. Het koelsysteem is gescheiden van het oliekanaal door pakkingen.
Oliepan en zijn pakking
De oliepan zelf kan beschadigd zijn, gebarsten, of er kan ergens een gat in zitten. Vervanging van een oude en versleten oliepanpakking kost meestal $ 750 tot $ 1.000, inclusief onderdelen en arbeid. Als u een beschadigde pan of carter hebt, kunnen de kosten voor het repareren van het olielek meer dan $ 1.000 bedragen.
RA staat voor: reparatieadvies over het niet goed functioneren van een veiligheidssysteem en/of er is sprake van overmatige vloeistoflekkage. Dit is geen afkeurpunt.
We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto. Een paar druppels geeft al een grote vlek, en lijkt vaak erger dan het eigenlijk is. Ook als je de motorkap opendoet en je ziet daar olie op het motorblok “geplakt” betekent dit meestal olielekkage.