In dit artikel vertellen we je wat voor water je fiets wel en niet tegen kan. Een elektrische fiets is altijd spatwater dicht. Een fiets is eigenlijk nooit echt waterdicht. Je kunt er dus niet mee gaan zwemmen en hem in de gracht laten vallen zou ook niet bevordelijk moeten zijn voor je fiets.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
De accu, display, en motor zijn allemaal watervast, waardoor een paar druppels water gaan kwaad kan. Volgens de Europese wetgeving (EN 15194) zijn alle fabrikanten verplicht om ervoor te zorgen dat hun elektrische fietsen tegen regen kunnen. Ook als het regent kan je dus met je elektrische fiets veilig over straat.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De beste fietshoes van dit moment is de Travellife Fietshoes. Deze hoes dekt de fiets volledig af en is perfect voor wanneer je een fiets mee wilt nemen op de fietsendrager van je auto. Aan de onderkant van de hoes zit een elastiek: zo maak je de hoes vast aan de fietsendrager.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Maar niet waterdicht. Je zou zeggen dat elektrische fietsen zo zijn ontworpen dat ze tegen een regenbui kunnen.
Onze eerste tip is dat u uw fiets het beste binnen kunt zetten als u deze niet gebruikt. Als u de fiets buiten laat staan in de regen, zal deze eerder gaan roesten en zullen de onderdelen van uw fiets sneller slijten.
Sinds 1 januari 2003 hoef je geen bouwvergunning meer aan te vragen voor het plaatsen van een fietsenschuur in de achtertuin. In de Woningwet valt de fietsenberging evenals de – meer bekende – dakkapellen aan de achterkant van het huis in de categorie 'vergunningsvrij'.
Een fiets vervoeren of bewaren, dat doe je niet zomaar! Om je fiets gemakkelijk en veilig te vervoeren, kan je kiezen voor een compacte draaghoes zodat je de trein, bus of metro kunt nemen met je vouwfiets.Om je fiets te bewaren kan je hem ophangen aan een muur- of plafondhaak of stallen in een rek of speciale steun.
* Parkeer je fiets zoveel mogelijk op een droge plaats. Voor wie geen garage of dergelijke heeft bestaan er grote plastiek hoezen om je fiets mee te bedekken. * Zorg – zeker als je een lederen zadel hebt – dat je in regenachtige periodes altijd een plastiek zak of zadelhoes bij je hebt om het zadel droog te houden.
Conclusie. Voor de meeste mensen is droog weer met bewolking, weinig wind en een temperatuur van 20 tot 25 graden het beste weer om te fietsen. Lever je een grote inspanning, zoals op de racefiets, dan voelt 15 tot 20 graden beter aan.
Regen houdt de echte wielrenner niet tegen om een rondje te gaan fietsen. Toch zal je merken dat wielrennen in de regen een andere techniek vergt dan rijden op een droog wegdek. Met name in de bochten zal je rekening moeten houden met het gladdere wegdek.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
De simpelste manier om droog te blijven op de fiets is een poncho. Deze beschermt op een betrouwbare manier het bovenlichaam en een deel van de benen tegen de regen. Het voordeel van een poncho is dat hij snel over je gewone kleding aan te trekken is, zonder dat je bewegingsvrijheid opoffert.
De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.