Het regelmatig ontluchten van de cv-ketel zorgt voor een optimale werking van de centrale verwarming. Door het ontluchten kan het water weer ongehinderd door de buizen stromen, en zo warmte afgeven. Daarnaast neemt de kans op storingen af wanneer je met enige regelmaat de cv-ketel ontlucht.
Met een automatische ontluchter zorgt u ervoor dat uw cv installatie automatische ontlucht wordt. Voorwaarde is wel dat de automatische ontluchter zich op het hoogste punt van de installatie bevindt.
Het werkingsprincipe van een automatische ontluchter is zeer eenvoudig. Een vlotter die op het waterniveau drijft, houdt een afsluiter gesloten. Wanneer er zich in de vlotterkamer lucht verzamelt, daalt het waterniveau en zal het ontluchtingsventiel openen. De verzamelde lucht zal nu ontsnappen.
Automatische ontluchters zijn ontworpen om opgehoopte lucht uit verwarmings- en koelinstallaties te verwijderen, zonder dat er handmatig ingegrepen hoeft te worden. Daarnaast voorkomen ze dat lucht zich ophoopt in leidingen en radiatoren en gaan ze lawaai, corrosie en cavitatie in de circulatiepomp tegen.
Bij aanschaf van een nieuwe cv-ketel kunt u optioneel een automatische ontluchter aanschaffen. Kosten voor de automatische ontluchter zijn eenmalig € 149,-. De investering heeft u dus binnen 2 - 4 jaar terugverdiend.
Zet de thermostaat gedurende 10 minuten zo hoog mogelijk. Hierdoor komt de lucht bij de ontluchtingsventielen van de radiatoren. Zet de thermostaat na 10 minuten op een lage stand (ongeveer 15 graden). Wacht nogmaals 10 minuten en draai alle de radiatorknoppen weer dicht.
Het doorlaten van zuurstof heet diffusie. Als de cv-installatie dicht is hoeft deze niet ontlucht te worden, maar het kan zeker geen kwaad om deze toch regelmatig met de hand te ontluchten. Zit er inderdaad geen lucht in het cv-systeem, dan komt er meteen water uit.
Het ontluchten van je cv-ketel is nodig wanneer de cv-installatie nieuw is, of wanneer deze net is bijgevuld. Nieuw ingestroomd water bevat namelijk altijd wat zuurstof. Zodra het water wordt verwarmd stijgen de minuscule zuurstofdeeltjes op en vormen grotere luchtbellen.
Zit er geen ontluchter aan de bovenzijde van de radiator? Dan wordt het iets lastiger. Volg dan de cv-leiding naar een volgende radiator die wel te ontluchten is. In principe is het ontluchten van een cv-ketel zo'n eenmaal per jaar nodig.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Maakt je radiator een klotsend of tikkend geluid? Dan moet je zo snel mogelijk de verwarming ontluchten. Deze geluiden wijzen er namelijk op dat er lucht in de radiator zit.
In tegenstelling tot de automatische ontluchter zit een luchtafscheider in de leiding en niet per se op het hoogste punt in een installatie. De meest ideale plek voor een luchtafscheider is vaak het warmste punt van de installatie, de aanvoer.
Lucht in de centrale verwarming komt vaak voor en de oorzaak is niet altijd even makkelijk terug te vinden. Het kan zijn dat er lucht is achtergebleven bij het opvullen, maar ook lekken of verkeerd geplaatste leidingen kunnen de oorzaak zijn.
Het is belangrijk om de centrale verwarming af en toe te ontluchten. De resterende lucht in leidingen en radiatoren kan voor knallen of rammelende geluiden zorgen. Lucht zorgt er ook voor dat er minder ruimte is om op te warmen. Door af en toe te ontluchten, verhoog je het rendement van je cv-ketel.
Een te lage waterdruk kan verschillende oorzaken hebben. Door het opwarmen van het water kan er water verloren gaan. Als er een lekkage is dan zal de druk langzaam afnemen, omdat er water wegloopt uit het verwarmingssysteem. Een kapot expansievat kan er voor zorgen dat de druk afneemt.
Als je meerdere keren per jaar het water moet bijvullen van je cv-ketel dan is er wat mis. Dan is er sprake van een lek want dat water verdwijnt niet zomaar. De meest voorkomende oorzaak is dat het expansievat oud en lek is. Die moet je iedere 7-10 jaar vervangen.
U kunt zelf eenvoudig uw expansievat controleren. Om erachter te komen of uw expansievat kapot is of niet, heeft u enkel een hard voorwerp nodig. Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde.
Je hoeft niet alle radiatoren open te zetten. Het belangrijkste is dat alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zit wel open staan. Verder mogen alle andere radiatoren gewoon dicht gedraaid worden.
- Draai het kraantje dicht wanneer er geen lucht meer uit komt. - Zet de thermostaat op gewenste temperatuur. - Draai radiatorkraan weer open. Controleer of de druk in de cv-installatie tusen de 1,5 en 2 bar ligt.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
Lucht in de leiding kan ervoor zorgen dat sommige radiatoren niet gaan opwarmen en buizen beginnen oxideren. Ontluchten is dus van groot belang!
De standaard automatische ontluchter werkt met een luchtkamer en een vlotter. Deze vorm van automatische ontluchten wordt altijd gebruikt op het hoogste punt van een installatie waar de lucht zich verzamelt. De lucht drukt de vlotter in de automatische ontluchter omlaag waardoor een ventiel opent en de lucht ontsnapt.
Een cv-ketel kan water lekken door verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld door een kapotte ontluchter, een kapot overdrukventiel of een kapotte warmtewisselaar. Neem contact op met uw cv-monteur bij lekkage van uw cv.