U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Als je tijdens controle niet bent ingecheckt of geen geldig vervoerbewijs kunt tonen, wordt er een uitstel van betaling (boete) uitgeschreven. Het verschuldigde bedrag bestaat uit de ritprijs en een wettelijke verhoging van 50 euro.
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt. U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct.
Als u niet bent ingecheckt met een OV-chipkaart, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs. U riskeert dan een boete. Reist u met een tram of bus, check dan zo snel mogelijk alsnog in en vervolg uw reis. reist u met de metro, stap dan bij de eerstvolgende halte uit.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Als een conducteur of controleur vaststelt dat je zonder geldig vervoerbewijs reist zal deze in de meeste gevallen een boete uitschrijven. Dit geldt voor alle treinvervoerders in Nederland. De boete wordt een Uitstel van Betaling genoemd.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.
Het is niet toegestaan om met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders te reizen, aangezien deze kaart persoonsgebonden is. Immers kan een chauffeur niet zien of deze kaart misschien gestolen is, of dat er een vrij reizen- of kortingsproduct op staat. Doe je dit wel, dan riskeer je een boete van €50,-.
De conducteur scant de streepjescode op je ticket en controleert of de trein waar je in zit toegevoegd is aan je ticket. De conducteur kan ook vragen om je paspoort of ID om te controleren dat de Pas van jou is.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Neem contact op met onze klantenservice. Via onze website kun je snel en gemakkelijk een chatgesprek beginnen. Ook kun je ons een WhatsApp bericht sturen op +31 9701 0256 677.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
U kunt geen kopie krijgen van uw strafblad. U kunt wel een verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst om uw strafblad in te zien. Op de website van de Justitiële Informatiedienst staat hoe u het verzoek moet indienen. U krijgt dan van de rechtbank een uitnodiging om het uittreksel in te komen zien.
Overtredingen vervallen 5 jaar na de einduitspraak of 5 jaar na het volledig betalen van een strafbeschikking. Als er een vrijheidsstraf of taakstraf is opgelegd, gebeurt dit na 10 jaar. Misdrijven waarbij minder dan 6 jaar gevangenisstraf is gesteld, blijven 20 jaar bestaan.