Als u als particulier een bus koopt, koopt u de bus met een grijs kenteken. U krijgt een geel kenteken (een ander kenteken dus) als de bus wordt gekeurd naar kampeerauto. Op dat moment dient u ook de BPM te betalen. Laat u de bus niet om keuren, maar blijft u gewoon grijs rijden met een camper interieur, dan mag dat.
Je kunt hem zowel zakelijk gebruiken, als ermee op vakantie gaan. Onderhoudskosten BTW aftrekbaar. Brandstofkosten BTW aftrekbaar.
Gemiddeld liggen de prijzen voor een bestelbus tussen de €7000 en €13000. Wij hebben in dit blog de meest geschikte bussen voor campers op een rij gezet. Vergeet niet dat prijzen van bestelauto's vaak worden weergegeven zonder BTW.
Een auto met een 'grijs kenteken' is na 5 jaar BPM vrij. Je kunt deze auto als particulier kopen zónder dat er BPM nog verwerkt wordt in de aanschafprijs. De auto blijft overigens 'grijs' en wordt niet ineens 'geel'. Aan de auto verandert technisch niks en blijft bij de RDW gewoon geregistreerd als Bedrijfswagen.
Omdat de overheid ondernemerschap wil stimuleren, betaal je als zzp'er of ondernemer bij aanschaf van een nieuwe bestelauto geen BPM: Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. De BPM op bestelauto's is standaard 37,7% van de netto catalogusprijs.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
De kosten hangen compleet af van wat voor een camper jij koopt, en verreweg een van de goedkoopste opties is zelf een busje ombouwen tot camper. Het prijskaartje begint bij 1.000,- euro, maar kan net zo goed oplopen tot tienduizenden euro's.
Met een camper die als personenauto is geregistreerd, net zo hard mag rijden als met een personenauto. Op autosnelweg tussen 6.00 en 19.00 uur 100 km/u, daarbuiten 130 km/u, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Het BPM percentage voor bestelauto omgebouwd tot camper is 37,7%. Het bruto bpm bedrag is de netto cataloguswaarde x het bpm percentage. De uitkomst moet je verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor. Heb je een benzinemotor dan mag je de uitkomst met €1.283,- verminderen (zie de Belastingdienst.nl).
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
de bus moet een laadvloer hebben van minimaal 2 meter. de hoogte van de laadvloer tot aan het dak moet minimaal 1m30 zijn. er moet een stahoogte mogelijk zijn van 1m70 op een oppervlak van minimaal 1m2, dit mag met behulp van een hefdak. de bus is voorzien van een keukenblok met kastje, spoel- en kookvoorziening.
De auto die wij selecteren voor de inbouw van de Minicamper/CampUniQ is een verlengde Ford Connect met dieselmotor of Opel Combo / Fiat Doblo. De Combo en Doblo zijn verkrijgbaar met een diesel- of benzinemotor, maar ook de milieuvriendelijke CNG-Gas motor (aardgas).
Een bestelbus is vaak het beste uitgangspunt. Denk daarbij aan een gebruikte Ford Transit, Volkswagen Transporter, Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter. Deze busjes zijn immers ook vaak de basis van auto's die af fabriek al als camper verkocht worden.
Het is verstandig om vooraf het tarief op te vragen bij de keuringsinstantie die de keuring uitvoert. De kosten voor een APK2-keuring van een camper liggen doorgaans tussen de € 30,- en € 100,-. De kosten voor een APK1-keuring van een camper is doorgaans vanaf € 100,-.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Heb je genoeg spaargeld, dan hoef je natuurlijk niet na te denken over hoe je de camper financiert. Heb je dat niet, dan heb je twee opties: een camper op afbetaling of geld lenen. Omdat een dealer vaak hoge rente vraagt als je een camper op afbetaling koopt, raden wij aan te lenen middels een persoonlijke lening.
Gemiddelde kosten camperverzekering
Voor alleen een WA-verzekering bent u al snel € 700 per jaar kwijt en voor WA+ en allrisk resp. € 1.400 en € 2.400. Daarbij is het natuurlijk afhankelijk van welke eventuele aanvullende dekkingen u nog kiest. Hoe meer risico's u verzekerd, hoe hoger de premie zal zijn.
Wat is een grijs kenteken? De naam doet vermoeden dat u auto's met dit kenteken kunt herkennen aan de kleur van het nummerbord, maar dat is niet het geval. In de meeste gevallen gaat het om bestelauto's, bestelbusjes of auto's met een open laadbak met een kenteken dat begint met de letter “B” of “V”.
De APK is geldig tot 20-07-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 317,- per kwartaal.
In aanmerking komen voor een grijs kenteken
Om een grijs kenteken te krijgen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen: Je bent zzp'er of ondernemer met een btw-nummer; De bestelauto staat op jouw naam en jij bent de rechtspersoon; Van alle zakelijke kilometers die je rijdt, rijd je minimaal 10% in deze bestelauto.