Blus de batterij niet met water.De batterij kan daar heftig op reageren, waarbij niet alleen brandbare gassen vrij komen, maar ook gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu. Het gevolg: een kapotte accu waarop geen garantie zit.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
In dit artikel vertellen we je wat voor water je fiets wel en niet tegen kan. Een elektrische fiets is altijd spatwater dicht. Een fiets is eigenlijk nooit echt waterdicht. Je kunt er dus niet mee gaan zwemmen en hem in de gracht laten vallen zou ook niet bevordelijk moeten zijn voor je fiets.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Maar niet waterdicht. Je zou zeggen dat elektrische fietsen zo zijn ontworpen dat ze tegen een regenbui kunnen.
Is dat nou slecht voor je accu? Een beetje. Een accu kan er prima tegen als die in enigszins koude temperaturen bewaard wordt. Alleen bij extreme temperaturen, ver beneden vriespunt of juist extreem warm (meer dan 45 graden Celsius) beschadigen je telefoon.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
Als de accu leeg gebruikt is, dan kan er al binnen een paar dagen diepontlading ontstaan. U kunt het beste direct na gebruik de accu helemaal opladen. Als de accu een langere tijd niet wordt gebruikt, dan kan de accu onderhouden worden met een druppellader.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Maar wat zijn precies de risico's en hoe voorkomt u ongelukken? Lithium-ion accu's kunnen brand veroorzaken. Dit kan het gevolg zijn van een thermische of elektrische overbelasting of van een mechanische beschadiging, in combinatie met een hoge energiedichtheid van de accu.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
F-500 Blusser
De blusstof F-500 is momenteel het meest effectieve blusmiddel bij een Lithium-Ion accu brand. Het F-500 heeft een sterk verkoelend vermogen, waardoor de brand uitdooft.