Tegenwoordig zijn er al auto's waarmee je op E85 kunt rijden. In Nederland zie je nog niet veel auto's op E85 rijden, meestal omdat Nederland slechts een viertal pompstations heeft waar je E85 kan tanken. Bovendien geld de regel hoe hoger het percentage bio ethanol des te hoger het verbruik per kilometer.
Voor E85 brandstof (85% bijmenging van ethanol) heb je een speciale flexifuel auto nodig. Die kan zowel op benzine of op (maximaal 85%) ethanol rijden en op alle mengverhoudingen daar tussenin.
Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar. Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Ethanol kan namelijk corrosie veroorzaken aan onderdelen van het brandstofsysteem denk hierbij aan de brandstofpomp die vast gaan zitten, carburateurs of injectie die verstopt raken en het aantasten van de kleppen etc. Ook kan het kunststoffen aantasten zoals slangen en afdichtingen.
Iets wat al eigenlijk al veel langer bekend is, is dat pure (100%) bio-ethanol de weekmakers in rubber en kunststof aantast. Hierbij kunt u denken aan brandstofleidingen, pakkingen, afdichtingen en keerringen. Uiteraard bevat E5 benzine ook bio-ethanol en zou dat in dit geval ook schadelijk moeten zijn.
Het brandstofsysteem is daar niet op aangepast. Rubber delen zoals brandstofleidingen kunnen worden aangetast. Kleine hoeveelheden ethanol zijn voor de meeste benzinemotoren geen probleem, maar zomaar E85 tanken is geen goed idee. Deze brandstof is alleen geschikt voor auto's die hier speciaal op aangepast zijn.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Plantaardige olie gebruiken strafbaar
Dit vanwege het feit dat er dan geen accijns worden afgedragen. Dit kan u dus op een bekeuring komen te staan, is ook te lezen op de website van de ANWB. En ongemerkt kunt u er niet mee rondrijden.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Zowel euro95 als euro98 bevatte beide maximaal 5% bio-ethanol.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Deze mengsels bevatten maximaal 85 procent bio-ethanol en ten minste 15 procent benzine, maar E85 kan alleen worden gebruikt in 'Flexifuel'-voertuigen, wat betekent dat E85 niet geschikt is voor gewone auto's zonder wijzigingen van de motor.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In het buitenland wordt amper accijns gelegd op E85 waardoor de prijs aan de pomp erg laag is. Voor een liter E85 betaalt de automobilist in Duitsland nog geen € 0,90, terwijl in Nederland de adviesprijs rond de € 1,50 schommelt.
Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm.
Auto's die rijden op fossiele brandstoffen zijn vanaf 2035 verboden in de EU. Alternatieve vormen van brandstof zijn er al: elektrische energie en waterstof. Dit zal veel bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen.
Dit artikel is te verkrijgen in onze Blokker winkels.
E85: brandstof met 85 procent bio-ethanol
Deze brandstof is alleen geschikt voor auto's die hier speciaal op aangepast zijn. In Nederland zijn zowel die auto's als de brandstof schaars, maar in onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kun je E85 wél bij veel pompen vinden.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
E85 is nog zeer beperkt verkrijgbaar in Nederland, er zijn momenteel zo'n vijftien tankstations die het verkopen. Mocht je per ongeluk toch E85 tanken, rijd dan niet verder en laat de brandstof verwijderen om motorschade te voorkomen.
Kies bij twijfel voor het duurdere E5
Toch raden experts aan vanwege de hygroscopische werking van de bio-ethanol in E10 bijvoorbeeld wekelijks even een stuk te rijden. Je schudt de tank dan letterlijk op. Kies in geval van twijfel altijd het wat duurdere E5, zeker wanneer je auto langdurig stilstaat.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Als je één keer E10 benzine tankt zal dit niet direct gevolgen hebben. Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen.