Audi e-tron kan bijvoorbeeld 1.800 kg gewicht trekken. Maak via caravantrekker.nl een trekkrachtberekening. En bekijk welke prestaties je kunt verwachten als je met je auto een caravan wilt trekken. Wij hebben vier elektrische auto's met een trekkracht van minimaal 1.000 kg.
Er is op dit moment nog maar één volledig elektrische auto die een caravan of aanhanger van 1600 kg kan trekken: de Tesla Model X.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht.
Audi e-tron kan bijvoorbeeld 1.800 kg gewicht trekken.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
De Hyundai Ioniq 5 is de beste caravantrekker van 2022. Daarmee is dit model de allereerste volledig elektrische auto die de verkiezing ANWB Trekauto van het Jaar wint. Tot voor kort waren elektrische auto's allerminst geschikt als trekauto.
Het maximale trekgewicht is nog niet bekend, maar ga er voorzichtig vanuit dat de Q4 45 e-tron quattro net als de 50 e-tron quattro tot 1.200 kilo mag trekken.
Overzicht elektrische auto's die gewicht mogen trekken: Audi e-tron (1800 kg) Jaguar I-Pace (750 kg) Mercedes-Benz EQC (1800 kg)
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
Tijd dus voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Dit is tegenwoordig goed mogelijk, maar voor een trekgewicht van 1500, 1200 of zelfs 1000 kilo leg je toch al snel minimaal een halve ton neer.
Enkele voorbeelden van Hybrides zonder stekker die een behoorlijke caravan kunnen trekken zijn: Hyundai Kona Hybrid (1300 kg) Kia Niro en Ceed (1300 kg), Sportage (1650 kg) Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg)
Wettelijk is de Caravan van 1450 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi A3 1.4 TFSI COD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan! Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak).
Kijk je naar elektrische auto's uit het betere segment? Zij hebben wel de trekkracht om met een caravan, aanhangwagen of paardentrailer veilig op weg te gaan. Bijvoorbeeld onze Polestar 2. Die trekt zo maar eventjes 1.500 kilo, goed voor een zespersoons caravan.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
De ANWB houdt een stelregel aan van 75%, dat wil zeggen maximaal 75% van het totale gewicht van de trekauto (incl. alle personen en belading) mag achter de auto gehangen worden. Oftewel, wanneer de auto 2000 kg totaal weegt dan mag de caravan maximaal 1500 kg wegen.
Er zijn meerdere elektrische modellen die aanhang kunnen trekken, zoals de Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQC, maar ook de relatief goedkopere Kia e-Soul.
De EV6 is een krachtige auto voor mensen die graag iets meer willen. Met een krachtige tweede elektromotor levert de vierwielaandrijving, 239 kW/325 pk en een trekgewicht tot 1.600 kg is hij klaar voor elke uitdaging. En volledig emissievrij onderweg.
Er zijn elektrische auto's die tot maar liefst 2500 kilo kunnen trekken, bijvoorbeeld de BMW iX xDrive40 (en xDrive50) of de Tesla Model X Long Range (en Plaid). En hoeft het niet zo zwaar te zijn: de Kia e-Soul is de goedkoopste elektrische auto die een aanhanger kan trekken van 300 kilo, zowel geremd als ongeremd.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.