Een volledig opgeladen accu bevriest bij -67 graden Celsius. Een lege accu zal veel eerder bevriezen, namelijk bij slechts een paar graden onder nul al. Denkt u dat uw accu bevroren is of bevroren is geweest, laat dan de accu testen. De accu kan beschadigd zijn en moet mogelijk worden vervangen.
Een accu heeft net zoals een harde schijf een levensduur (ongeveer 4-6 jaar) en zal dus ook niet eeuwig blijven werken. Vooral in de winter is de kans op een kapotte/lege accu groot. Onder het vriespunt levert de vriendelijke spanningsbron nog maar tweederde van zijn capaciteit.
Bevriezing. Een geladen accu kan nooit bevriezen! Een lood-zwavelzuur accu heeft eigenlijk een ingebouwde bescherming tegen elektrolytbevriezing, het SG van de elektrolyt is in ontladen toestand namelijk hoger dan het vriespunt.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Loodaccu's bevatten accuzuur (elektrolyt), accuzuur is een corrosief product. Dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken. Als het op je kleren komt brand het er doorheen.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Zo herken je een lekkende batterij
Je ruikt een chemische geur wanneer je het apparaat openmaakt en de batterijen blootlegt. Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt. Deze spanning zakt dan vanzelf wat terug richting 12,7-12,8 volt. Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Als je de auto alleen gebruikt voor kleine stukjes of deze voor langere tijd stil staat, dan is het regelmatig opladen van de accu zeker aan te raden. Doe dit één keer per drie maanden. Zo verleng je de levensduur van je accu.