De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
Dat gaat niet werken, de kransjes hebben een verschillende afstand (pitch).
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
Het klinkt misschien logisch, maar het gebruik van 12-speed onderdelen in combinatie met onderdelen uit 10 of 11-speed groepen raden we niet aan. Het simpele antwoord op de 'waarom-vraag' is dat het simpelweg niet gemaakt is om gecombineerd te worden.
Het is onverstandig om een 10-speed fietsketting op een 11-speed cassette te leggen. De reden is dat een 11-speed ketting iets minder breed is dan de 10-speed. In de 11-speed cassette zit namelijk één extra kettingblad ten opzichte van de 10-speed.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
De 12-speed-cassettes passen wel op een 11-speed-body, maar omgekeerd passen 11-speed-cassettes niet op de nieuwe body.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
Voor 11 speed cassettes geldt eigenlijk hetzelfde als voor minder dan 11 versnellingen tandwielen. Je hebt alleen 1 tandwieltje meer aan de achterzijde waardoor je: Een iets grotere bereik hebt of. Iets kleinere tussenstapjes kunt maken.
De Sram XX1 XD body is geschikt voor de Sram Rise 40 of 60 achterwielen. De body past ook op XX1, X01, X1 en GX 11-speed naven. Op deze body passen Sram XD 11 en 12 speed cassettes.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
SRAM en Shimano cassettes hebben dezelfde passing en passen dus op dezelfde body. Door het HG-systeem kan de ketting gemakkelijk van het ene naar het andere tandwiel glijden.
De Elite Sram XD/XDR Body breidt de mogelijkheden van je Elite fietstrainer enorm uit. Deze cassettebody is snel een eenvoudig op je Elite Direct Drive trainer te installeren. Je kunt hierdoor dus je eindelijk Zwiften met je Single Speed mountainbike of je 12-speed racefiets!
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
Antibacteriële deodorant gaat een stuk langer mee. Gezichtscrème en body lotion: ongeopend drie jaar, na opening zes maanden.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
Shimano XTR M9100 MTB Fietsketting 12-speed 126 schakels.
Verder kun je KMC of Connex kettingen gebruiken inclusief bijgeleverd snelschakel. Je kunt er ook kiezen een KMC, SRAM of Connex snelschakel te gebruiken op een Shimano ketting.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Bij een naaf versnelling of remnaaf fiets heb je een ''normale'' ketting nodig. Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn.